Am povestit în emisiunea de la radio despre concordatul istoric dintre SRI și STS care a dat o șansă cloud-ului guvernamental. În general respectat, poate mai puțin de unele contacte periferice, este un exemplu demn de urmat de cealaltă „problemă” – bătălia din mediul de afaceri. Un al doilea prag de care se poate împiedica, mortal, proiectul de cloud va fi testat zilele acestea în CDEP, cameră decizională, odată cu Legea de aprobare a OUG 30/2022 cunoscută ca PLx 226/2022.
Aranjamentul agreat, inclusiv prin Memorandum, a împărțit responsabilitățile după cum am mai scris: STS cu IaaS și PaaS, ADR cu SaaS și migrare, SRI cu implicare directă în „siguranțarea” activității ADR și a instituțiilor publice utilizatoare. De la acel moment fiecare partener a început o cursă sub mare presiune pentru a-și rezolva task-urile alocate.
Primele jaloane au fost simple, cunoscute dinainte de August 2021, și ușor de rezolvat în avans.
👉M142 – Q4 2021 – formarea la MCID a unei echipe (azi cunoscută ca task-force) menită a asigura monitorizarea reformelor și investițiilor din capitolul digital al PNRR
👉M143 – Q1 2022 – prezentarea unei viziuni clare și de calitate cu privire la modul, în special instituțional, de organizare a cloud-ului
👉M144 și M145 – Q2 2022 – intrarea în vigoare a legislație specifice pentru cloud și interoperabilitate
👉M153 – Q2 2022 – semnarea contractului pentru implementarea cloudului
👉M154 – Q4 2024 – infrastructura de cloud este parțial finalizată, este posibilă utilizarea acesteia de 30 de instituții
👉M155 – Q4 2025 – cloudul este complet finalizat.
⚠️Oricare proiect din PNRR trebuie finalizat cel târziu în Q4 2025. Degeaba amâni jaloane, 2025 este fixat prin Regulament UE iar nefinalizarea proiectului impune returnarea banilor. Din acest motiv CE a cerut să fie propuse în PNRR doar proiecte mature, eventual chiar cu implementarea începută și așa am ajuns să ne rugăm de STS să ne deturneze 2 data centere aflate pe la jumătatea construcției.
Să vedem ce s-a întâmplat în realitate ❗️
Imediat după semnarea PNRR s-a dezintegrat guvernul PNL-USR iar MCID a fost blocat luni bune de miniștrii interimari sau care au plecat înainte de a se apuca de treabă. Un subiect simplu precum M142 a fost declarat îndeplinit cu întârziere, în Ianuarie 2022 prin HG33/2022.
M143 a fost blocat până în Decembrie 2021 (6 luni pierdute) de lipsa concordatului, soluția Min Teleman ca decizia să fie luată de un consultant fiind de o naivitate evidentă.
Apoi s-a lucrat intens, în paralel, pentru M143, M144 și M145 cu ADR în trenă și MCID/Sabin Sărmaș disperat agățați de balaur, dornici să pară că au hățurile în mână (volanul era deja furat). Sabin s-a scoborât pe cât de elegant a putut, Min Boloș și-a astupat ochii și urechile cu speranța plecării, dar MCID nu are această oportunitate.
M153 părea, până azi, marele Hop. Așa cum au scris în PNRR, ad-literam, ar trebui ca toată achiziția să fie un contract unic, cu un integrator. Nu este clar beneficiarul, dacă este unic sau o asociere, dar sunt menționate ADR și STS, nu și SRI. Din fericire există probabil flexibilitate la nivelul CE, vor fi finanțați toți trei, ba chiar ar putea considera contractul de finanțare îndeajuns pentru satisfacerea jalonului.
Partea ADR-ului din M154 este lejeră dacă nu au cumva de gând să doarmă următorul an, STS în general se ține de ce-și asumă. M155 este doar o scalare, nu ar fi probleme.
Care este atunci problema ❓
Revenind la task-force și M152 MCID ne-a spus că, de fapt, nu a rezolvat nimic în Ianuarie. Nu a găsit oameni competenți la salariile din minister și, oricum, ar fi păcat să nu dea salarii mari dacă tot sunt decontate din PNRR. Și dacă tot sunt 16 posturi la MCID de ce să nu fie și 50 la ADR ? Așa a apărut OUG 30 din Martie 2022. Unii le-au zis sinecuri, eu am zis să dăm o șansă celor mai buni specialiști.
Însă diavolul este în detalii iar „sinecurile” sunt întotdeauna o bună țintă falsă.
În Art. 3 (2) al OUG 30 este listată, aparent absolut inutil, un fel de fișă de post pentru angajații task-force care include „elaborarea caracteristicilor tehnice ale componentei tehnice de cloud”. Adică experții MCID ar avea decizia asupra proiectului tehnic al STS și ADR.
Este dubios cum un angajat are stabilită prin lege o atribuție care lipsește angajatorului său ‼️
A adăuga această atribuție către MCID nu este numai contrar Memorandumului dar vine în coliziune directă cu legislația achizițiilor publice și Directiva UE care îi stă la bază. Pentru că instituția achizitoare are responsabilitatea finală pentru ce cumpără, input-urile externe pot fi doar sub formă de consultanță care este însușită, sau nu, discreționar.
Însă înainte de legalitate discutăm de oportunitate și experiențele anterioare. Un număr de ani a existat la AADR un grup de experți finanțați pe PO-AT într-o abordare similară cu task-force-ul MCID care, și ei, ofereau consultanță instituțiilor publice pentru elaborarea proiectelor ITC. Bine primiți inițial de administrația publică le-au scăzut ulterior puternic acțiunile când unii au fost observați ca având și puternice conexiuni politice (fostul consilier de stat pentru IT in guvernul Orban, Radu Nicolescu a fost anterior unul dintre ei) iar în CTS am avut discuții aprinse pe unele dintre proiectele lor.
Am toată speranța în noul task-force.
Însă nimeni nu poate ignora posibilitatea ca legăturile lor cu furnizorii IT să nu fie imediat și complet încetate. Aranjamentul în care ei decid iar STS și ADR asumă este intangibil penal, pe sistemul deciziei în 2 pași atât de la modă astăzi.
Greu de spus de ce a ajuns OUG 30 să aibă acel articol. Mulți se pot gândi la multe, îi vom vedea în Parlament cum se vor poziționa. Mă aștept ca unii chiar să vadă cele mai negre scenarii, inclusiv STS.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu