marți, 28 iunie 2022

Legea Interoperabilității a fost votată în Senat

 Ieri s-a votat în prima cameră Legea Interoperabilității. Înainte a fost ședința de Raport comun al comisiilor de ITC și Administrație despre care voi relata în continuare.


Părea un demers simplu – Guvernul s-a înțeles asupra amendamentelor iar votul va fi fost corespunzător. Însă socoteala de acasă ....


Intenția de a vota toate amendamentele guvernului în bloc s-a năruit atunci când STS a arătat că acestea nu sunt cele convenite cu ei la MCID. Divergența era o formulare banală, era omis STS într-o înșiruire de instituții care urmau să asigure securitatea unui segment din platformă.


Pentru mine o expresie a nesiguranței și dezordinii instituționale în arhitectura administrației românești.


Nici măcar nu s-au axat pe adevăratul subiect. Atât comunicațiile cât și platforma centrală sunt relativ ușor de securizat. Însă mai există un segment, care teoretic face parte din PNI: pentru că registrul este definit chiar ca și/inclusiv ”fișier” există obligatoriu o aplicație care îl expune în PNI. Aceasta poate fi un modul dintr-o aplicație mare, de business, a instituției care operează registrul dar ar putea fi și o aplicație simplă, de tip ”agent”, care în multe cazuri va trebui furnizată de PNI.


Cine va ”siguranța” acest agent ? Este această funcționalitate o poartă pentru a produce un leverage legal asupra întregii aplicații de business?


Această aplicație/agent nu este deloc un subiect simplu.


Cu ocazia OUG140/2020 (semnăturile calificate pentru profesioniști) m-am lovit practic exact de acest lucru. Instituții publice care țin liste de persoane autorizate în excell și, prin urmare, cer să prezinți documente scrise pentru dovedirea calității. Atunci am propus o platformă comună pentru întreținerea acestor registre, OAR ar fi donat-o, însă transformare instituțională necesară și COVID-ul au blocat demersul.


Nici tehnic nu este simplu. În 2013 a exista un proiect al SGG de BI care colecta date din diverse surse. Am propus atunci o masină virtuală bazată pe Open Source care să extragă date prin ODBC/SQL și să le expună către centru. Rezultatul ? Platformă Oracle, agenți locali Oracle. Simplu de implementat pentru câteva surse de date, prohibitiv pentru câteva mii, câte vor fi când PNI va integra administrația locală cu toate componentele sale.


Furnizarea și securizarea acestei componente locale va fi extrem de dificilă: financiar, operațional și politic.


Dar să nu fiu pretențios.


Cu ocazia divergenței despre roluri am realizat că nici cei implicați (cu S dar nu de la Senat) nu au o idee clară despre arhitectura aplicației. 


Iar Senatorii s-au înfuriat constatând că sunt obligați să voteze o divergență. Au lăsat-o spre soluționare către camera decizională. Ba chiar au dorit să dezbată și amendamentul propus de AMR, inițial considerat hopeless în urma respingerii de către guvern. A fost însușit formal de dl președinte al Comisiei de Administrație sen. UDMR Császár, cu sprijinul celor doi senatori USR, Trifan și Negoi.


Așa am ajuns să-l susțin ca delegat din partea AMR, așa a ajuns să fie votat cu doar 2 abțineri.


Însă .... nu poți reclama presiunea cât timp s-au pus singuri cu spatele la zid amânând de 3 săptămâni votul. Mai ales .... este esențial pentru noi toți să existe în fiecare comisie măcar un parlamentar capabil și dispus să înțeleagă legea discutată până la ultimul amănunt și chiar dincolo de el.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu