Proiectul de lege despre care am scris a fost aprobat unanim în Senat și a ajuns pentru raport la Comisia ITC a Camerei Deputaților. Am fost deci în 3 Decembrie la comisie pentru susținerea sa și pot povesti această ședință.
Voi începe prin a indica numărul de la CDEP sub care poate fi urmărită: PL-x nr. 475/2019, avem desigur și o înregistrare audio a ședinței. Majoritatea celor din imagine nu sunt deputați ci reprezentanți ai instituțiilor publice, invitați externi și consilieri personali. Să o luam, ce de obicei, cronologic:
Min. 03:25 C. Drulă reia firul ședinței și declară că PL-x 181-( merită subliniat că acest proiect are un singur semnatar în persoana sa )- este rezultatul demersurilor comune comisiei, începute în anul 2017, la care am participat și despre care am mai scris, practic așa am inaugurat serialul eIDAS. Arată că 181 a fost respins de Senat și că scopul ședinței actuale este de a-i asculta pe invitați.
Min. 04:45 reprezentantul MTIC (Ministerul Transporturilor care a înghițit MCSI) anunță că încă nu este pregătit să aibă un punct de vedere.
Min. 05:10 deși nu era necesar reprezentantul MTIC cere să citească un punct de vedere referitor la 181 și citește punctul de vedere al guvernului anterior, din Aprilie 2019, care declară 181 în totală contradicție cu ”edas”.
Min. 06:40 C. Drulă îi cere reprezentantului MTIC să se intereseze ”cine a scris respectivul răspuns de la MCSI și câtă legătură are cu industria furnizoare de certificate calificate”. Dialogul este ridicol întrucât reprezentantul MTIC era fostul, e drept mai puțin cunoscut, Secretar General al MCSI.
Min. 07:20 ia cuvântul dl. Radu Burnette de la FIC (Consiliul Investitorilor Străini). Cu ceva vreme în urmă i-am abordat atât pe FIC cât și pe AMCHAM pentru a-i atrage în acest subiect, o idee bună atât timp cât FIC a putut participa la dezbaterea legii din Senat cu următoarea concluzie oficială ”Pe parcursul a mai multe ședințe ale comisiilor, au participat reprezentanți ai Asociației furnizorilor de servicii de certificare și ai Consiliului Investitorilor Străini, care au susținut respingerea inițiativei legislative, respectiv adoptarea acesteia.”. Își prezintă colega, Roxana Nistor, apoi explică cât de importantă este o Carte Electronică de Identitate ieftină și un cadrul legal facil pentru semnarea documentelor.
Min. 09:10 R. Nistor reia o serie de argumente juridice menite a sublinia alinierea celor 2 proiecte de lege cu eIDAS.
Min. 13:30 ia cuvântul dl. Adrian Floarea în calitate de reprezentant al asociației furnizorilor de servicii calificate. Declară că nu susține proiectele de lege, că pentru 181 a fost invitat la o singură întâlnire iar pe 475 niciodată. (Ambele afirmații sunt false, inclusiv la senat AFSC a participat, după cum am citat, la dezbaterile din comisii). Sugerează apoi că cei care au scris respectivele legi sunt incompetenți și că acestea sunt întruchiparea intereselor industriei bancare din România. Reia afirmația că acceptarea semnăturilor avansate guvernamentale va duce la obligația de a accepta orice semnătură, emisă de oricine, oricum. Acuză mediul bancar că vrea avansate ca să nu-și asume riscuri fără a explica (am mai spus, în realitate riscul este pentru cel care primește documentul, dimpotrivă, o bancă ar risca mai mult cu un document mai slab).
Min. 17:25 ia cuvântul V Pambuccian care simte nevoia să le dea lecții colegilor. În mod diferit de ani trecuți acum este de acord că semnătura avansată poate fi folosită în mediul guvernamental (susținea cândva că doar cu calificate este ok). Afirmă chiar că semnătura olografă nu poate fi contestată în instanță, neadevăr combătut instantaneu de mai multe voci. 19:40 C. Drulă îi combate afirmațiile cu un exemplu concret. Ideea generală a lui V P este că nu avem nevoie de lege, totul este la decizia conducătorului instituției sau a premierului pentru administrația centrală. 22:00 R.Nistor îi combate afirmațiile invocând eIDAS. 23:10 Intervine dl Floarea în contra d-nei Nistor. O acuză că vrea cecuri în alb și afirmă că bănci italiene au azi interzis să facă onboarding electronic în urma neregulilor descoperite. 25:30 răspunde dna Nistor. Urmează un dialog rapid și îndelungat între dânșii.
Min. 28:00 C Drulă oprește dialogul dar ajunge să dialogheze cu dl Floarea. 29:40 C Drulă povestește de SIMP - aplicația SGG pentru circuitul de avizare a documentelor despre care credeam că am povestit cum am fost cu juridicul SGG la MCSI, în 2016, să întrebăm de semnături și am purtat o discuție cu persoane despre care am aflat doar la final, pentru că am făcut eu scandal, cu nu sunt angajați MCSI ci reprezentanți AFSC. 30:30 dl Floarea vorbește de prețul certificatelor invocând prețul redus al celor la distanță, cu cost per semnare. Urmează o discuție mai nervoasă.
Min. 32:00 dl Floarea declară că oamenii din MAI nu știu despre ce vorbesc ! 33:00 intervine V Pambuccian care declară că este OK ca o entitate din subordinea guvernului să emită certificate (făcea referire la viitoarea Autoritate pentru transformare Digitală), că guvernul nu a fost în stare de nimic datorită luptei dintre instituții, că totul este o mizerie umană.
Min 36:10 începe intervenția mea. Am ales să nu adresez pasaje din lege ci să fac un apel la rezolvarea rapidă a autentificării și documentelor electronice în relația cu administrația publică. Am încercat să scot discuția din dezbaterile punctuale care o blochează.
Min. 42:00 ia cuvântul dl. dep. PSD Socotar care, deși recunoaște că nu a citit Regulamentul eIDAS, preia argumentele AFSC apoi propune ca toți românii să fie obligați să cumpere pe CEI certificate calificate urmând astfel ca prețul să scadă natural. Urmează un dialog dezorganizat cu V Pambbucian, A Floarea și C Drulă. 46:00 în mod surprinzător, V Pambuccian declară că are personal încredere în CA-ul Verisign și că nu are încredere în CA-urile construite cu produse Microsoft !
În încheiere C Drulă i-a rugat pe reprezentanții guvernului să-și cristalizeze opinia, invocând chiar sprijinul AFSC pentru ca aceasta să nu fie defavorabilă proiectului său de lege.
Constat cu părere de rău că dacă în 2016 ne lăsau în pace să folosim avansate în mediul guvernamental astăzi am fi avut probabil sute de mii de CEI cu certificate calificate private la un preț rezonabil. Pentru mine 475 este mult peste minimul necesar, este deja în zona de finețe care nu doar peticește nevoi urgente ci poate chiar determina evoluție economică semnificativă. Este în zona de vârf care însă necesită o înțelegere de top și capacitatea de a dezbate cu argumente fine. Spre exemplu sunt de acord că ar fi necesară impunerea TS 419 241 însă nu cred că avem în Parlament cu cine purta această discuție. Cum este inacceptabil să rămânem pe loc, va trebui aleasă varianta de lege cu cea mai bună perspectivă. Oricum, mi-am rezolvat cu această ocazie nelămurirea legată de identificarea video - nu, nu au agreat, AFSC a pierdut cu tot sprijinul prietenilor din MCSI.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu