duminică, 29 decembrie 2019

Project management în administrația publică

Inaugurez azi, deși ar fi fost potrivit și multor altor postări anterioare. im nou label - eGOV. Am impresia că anul ce vine va produce multe postări despre modul în care ar trebui să fie e-guvernarea românească.

Vorbim acum însă despre un subiect din această zonă despre care trebuia să scriu de ceva vreme pe blog - cum se face managementul de proiect în administrația publică. Există câteva metodologii la nivel mondial însă majoritatea sunt orientate către mediul comercial. Și mai există problema compatibilizării abordării din nenumăratele entități publice ... 


Cândva eram și eu de părere că acest subiect ar trebui abordat și rezolvat prin intermediul Institutului Național pentru Administrație (INA) care ar fi putut face documentația și cursurile necesare. Din păcate nu s-a întâmplat, ba chiar guvernul Orban a desființat INA. În căutarea unui nou punct de reper și a contextului potrivit am așteptat până de curând, când astrele s-au aliniat după cum urmează:

Începând cu PM Ponta cele mai importante proiecte de reformă administrativă sunt selectate într-un portofoliu și asumate de Prim-ministrul României cu sprijinul tehnic al MDRAP în așa-numita Strategie pentru Consolidarea Administrației Publice (SCAP). Cele mai multe dintre aceste proiecte sunt de transformare digitală iar controlul acestora devine rapid dificil. Există Comitetului Național pentru Coordonarea Implementării Strategiei pentru Consolidarea Administrației Publice 2014-2020 (CNCISCAP) organizat de SGG, un fel de mini-guvern al reformei administrative. Pe scurt, o organizare foarte stufoasă, cu ședințe interminabile de care îmi amintesc cu minimă plăcere însă, în același timp, un cadru cu un potențial legal de utilizat. Și asta am făcut recent, am sesizat oportunitatea dată de momentul în care MDRAP a ajuns să definească o serie de indicatori de progres necesari monitorizării portofoliului de proiecte.

În Noiembrie am fost la MDRAP  împreună cu Ionut Aionitoaei, fost bursier GovITHub, angajat al Comisiei Europene și contribuitor la crearea PM² Project Management Methodology ,acesta oferind ca voluntar o prezentare a acestei metodologii creată de Comisia Europeană prin simplificarea celor mai bune practici și adaptarea lor la specificul administrației publice. Dincolo de teorie, PM2 oferă gratuit și template-uri de documente administrative. Nu este de neglijat nici compatibilitatea perfectă cu activitatea de evaluare a CE a cererilor de alocare fonduri pentru mari proiecte, un domeniu în care, istoric, nu ne-am descurcat foarte bine. Astfel am propus ca KPI-urile SCAP să fie aliniate la metodologia de lucru din cadrul Comisiei Europene sperând să însumăm prestigiul CE și obligația de raportare SCAP ca factori de promovare a unui project management modern în administrația publică.

Ceva am făcut totuși bine pentru că în Decembrie am fost introduși de MDRAP către MAI.

Direcția Generală Tehnologia Informației a MAI căuta deja o soluție de ”legalizare” a abordării Agile într-un univers strict procedurat, cu decizii rare dar grele. Așadar au primit cu mare interes soluția Comisiei Europene ca fiind un cadru a cărei respectare poate susține semnificativ oportunitatea deciziilor luate. Discuțiile vor continua existând posibilitatea unui eveniment formal în prima parte a anului viitor.

Există întreaga disponibilitate din partea CE cu privire la susținerea instituțiilor publice în implementarea PM2. Anul trecut Ionuț a contribuit la sprijinirea MFP/ANAF în managementul portofoliului de proiecte prin PM2 în cadrul unui proiect SRSS. Fie prin mijlocirea MDRAP către CE, fie prin abordarea sub formă de voluntariat, sper ca numărul de entități / funcționari publici care manifestă deschidere să crească natural, este o abordare mai plăcută decât o decizie centralizată. 

Cereți cu încredere !


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu