marți, 15 noiembrie 2022

Este necesar să existe un punctaj comunicațional (eIDAS #65)

În mai puțin de o săptămână au fost 2 emisiuni TV despre identitatea digitală, ambele cu un twist nefericit din partea redacției. Astfel, la Antena3, dna Porumbel a găsit cu cale să asocieze identitatea digitală cu recunoașterea facială în spațiile publice iar dl. Mihai Constantin  TVR, de la care am pretenții mult mai mari, a concluzionat arătând că îi este teamă că aceasta ne va face să avem cipuri implantate sub piele.

Cea mai simplă explicație este că aceste emisiuni au căutat să activeze o frică a cetățenilor, cea de a fi identificați fără acordul lor. Adevărul este că sistemele despre care s-a discutat, PSCID și EUID Wallet, pot fi accesate doar prin introducerea unei parole sau altă formă de consimțământ explicit.

Știu că frica vinde dar, măcar TVR, ar trebui să contribuie la evoluția societății și educarea oamenilor.

Cei care sunt implicați în aceste subiecte, mai ales cei cu atribuții oficiale, ar trebui să înceapă să înțeleagă acest trend și să se pregătească la fel cum este pregătită o dezbatere politică.

În primul rând ar trebui să înțeleagă corect subiectul despre care vorbesc. În PSCID nu te autentifici cu fața, la fiecare accesare a unui serviciu public, ci o folosești la identificarea de la deschiderea contului apoi te autentifici clasic, cu user/parolă sau alte mijloace nebiometrice în fața serviciului public utilizat.

EUID Wallet poate conține într-adevăr date autentice diverse, diplome, permise, etc. dar suntem, în România, foarte departe de acel moment, nu știm cine va produce aceste date de încărcata în portofel, nici măcar nu știm cine va inițializa portofelul cu identitatea de bază.

EUID Wallet este definitoriu pentru minim 10 ani de istorie europeană. Puține, dar există, avem companii românești, experți români parte a unor entități europene, implicate în grupurile de lucru care desenează acest produs. Este bine când aceștia sunt întrebați, este rău că este spontan, în căutarea unui click-bait țintit și nu parte a unei strategii de comunicare națională.

Este necesar să existe un punctaj comunicațional.

Este necesar ca atunci când te adresezi unui public foarte larg să previi și să combați astfel de derapaje. Nu este îndeajuns să spui că legea nu permite acel scenariu, prea puțin sunt convinși românii cu asta, trebuie să arăți că este vorba de cu totul altceva.

În general invitatul are o discuție cu ziaristul înainte de emisiune. Și invitatul poate fi activ în orientarea acestuia, nu numai ziaristul este cel care anticipează răspunsurile invitatului.

Spre deosebire de alte subiecte fierbinți identitatea digitală poate și trebuie să fie complet transparentă către cetățeni. Orice probleme poate avea una sau alta dintre implementări, acestea trebuie adresate profesionist dar niciodată nu trebuie translatate către subiectul general. 



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu