Astăzi avem la Senat Legea de aprobare a OUG 172/2022, va fi aprobată fără stres, ne rămâne doar să remarcăm momentul istoric în care venitul unui angajat public devine complet impredictibil, în pixul unui ministru și fără control parlamentar.
Pe scurt, Legea salarizării unice este din nou modificată în privința salarizării persoanelor implicate în gestionarea fondurilor europene. Până astăzi acestea aveau un spor de până la 50% din salariu.
Aplicarea unui procent păstrează o doză de justețe plecând de la presupunerea că salariul de bază este proporțional cu calificările și sarcinile respectivei persoane. Este un mecanism proporțional care este aplicabil la nivelul instituției fără a crea discriminări între angajații acesteia.
Noua abordare nu este nouă, a mai fost încercată și cu salarizarea DNSC dar au renunțat ulterior.
Nu se mai aplică un procent la salariul de bază ci poate fi fixată o sumă, arbitrar, pentru o persoană care are un anume rol de expert într-un proiect. Finanțatorul va aproba un anume tarif orar pentru un anume fel de expert, care va fi plătit angajatului public dincolo de salariul acestuia.
Dar stați, nu vă bucurați nici nu vă enervați.
Cel care stabilește, formal, aceste tarife orare este ministrul MIPE, astăzi dl. Boloș, iar cei care pot beneficia de ele sunt doar angajații MIPE, STS (și MAI) care desfășoară activități de producție și operare a sistemului IT de management al finanțărilor europene.
Concret dl Boloș va aproba ca un expert „analist de sistem” să poată fi plătit cu , să zicem, 100 euro/oră, un expert ”manager de proiect” cu 200 euro/oră iar expertul „consultant specializat în pag.121-135 din Programul Operațional” să fie plătit cu 300 euro/oră.
Poate aceste tarife orare vă par exagerate. Nu sunt, ele existau și până azi dar erau aplicabile doar unor experți externi, internaționali, nu angajaților publici. Este normal ca un consultant internațional să factureze 1000-2000 euro/zi cât timp acest tarif acoperă atât experiența sa perfect aliniată la specificul proiectului cât și costul de transport, cazare, etc.
Nu cred că este normal să fie aplicate unor angajați publici a căror experiență, dacă este utilă, este deja disponibilă instituției prin contractul de muncă. Nu prea agreez nici sporul procentual, presupus pentru cantitatea mărită de muncă, atât timp cât angajatorul public cumpără ore și nu rezultate de la angajat.
Dar hai, sunt eu prea puritan.
Totuși, acest OUG în primele 7 articole stabilește rolurile și colaborarea dintre MIPE și STS.
Apoi Art.8 mărești veniturile celor din STS și MAI. Cum MAI este inexistent atât în articole cât și în expunerea de motive, nu are niciun rol în universul MySMISS, poate află cineva de ce apare MAI și nu, spre exemplu, CyberInt care măcar este menționat ca având un rol de suport în asigurarea securității cibernetice.
Cum bugetarea este materializarea prioritizării resurselor o altă concluzie, tristă pentru mine, este că o aplicație relativ simplă precum MySMISS este mai importantă decât Cloudul Privat Guvernamental. Mă întreb cine va dori să se mai streseze pentru CPG cât timp poate lua bani buni lucrând la o aplicație de records management.
Trebuie însă să insist că acest mecanism este cea mai mare sfidare a principiului salarizării unice.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu