Am participat astăzi ca membru al Comitetului Național de Coordonare OGP la prima analiză a unui angajament din Planul Național – cel dedicat datelor deschise. Un bun prilej de a identifica factori structurali instituționali relevanți care afectează inclusiv acest angajament.
Datele deschise au fost cândva speranța dintr-un clasament DESI deprimant vis-a-vis de administrația românească, am fost trendseteri și binișor peste media UE. De atunci mergem în jos, vom finaliza în următoarea ediție probabil pe ultimul loc. Nu facem mai prost ce făceam, doar că UE vrea din ce în ce mai mult.
În special se uită la reutilizarea datelor și la valoarea „data driven economy” din statul membru.
Din totdeauna noi nu am avut scenarii de utilizare persistente și cu valoare economică mare. Nu avem destule date, calitatea celor publicate este dubioasă iar garanția că vor fi publicate constant practic inexistentă.
Gradul de reutilizare este însă practic zero, prea puțin chiar pentru datele existente.
Există desigur probleme organizatorice în instituțiile publice. Am apelat azi INA să iasă din clișeul ofertantului comercial de formare profesională și să sprijine viitorul chiar dacă ROI-ul nu este spectaculos. Să conceapă cursurile asumate în Plan chiar dacă azi pare că nu va avea clientelă.
Însă cea mai importantă provocare este calitatea datelor.
Datele deschise, cumva natural, nu au o calitate extraordinară.
Explicația este simplă: nu conțin date personale, nu sunt date aferente unei derulări de contract – greșelile nu aduc repercusiuni semnificative.
Datele mari, exacte, semnificative nu sunt date deschise ci intră sub incidența Data Governance Act.
DGA este un Regulament UE care reglementează o schemă ambițioasă de fructificare a datelor guvernamentale de către entități private sub supravegherea Autorității Publice. Un concept bun însă cu un potențial comunicațional exploziv.
Anul viitor România este obligată să aloce două roluri de autoritate aferentă DGA și să emită norme. Practic să lanseze un ecosistem nou, original și bazat pe o filozofie azi de neînțeles pentru publicul larg.
ADR are vocație de a primi acest rol instituțional. Însă va fi necesară modificarea HG-ului său de funcționare, subiect fierbinte cât timp sunt multe alte subiecte cerute a fi rezolvate în legătură cu acesta.
Dacă amânăm până la deadlineul din toamna 2023, apoi scoatem din joben nominalizarea unei instituții vor fi probleme mari de imagine.
⚠️Publicul și administrația publică vor înțelege că instituția nominalizată are rolul să le confiște datele și să le dea unor companii private.
Pentru a înțelege exact ce este DGA este nevoie de mai mult.
Este nevoie de o viziune guvernamentală, a principalilor actori, este nevoie de un plan plauzibil, este nevoie de campanie de promovare.
Am cerut în ședința de astăzi ca webinarele și evenimentele prevăzute în Planul Național de Acțiune să acopere, grabnic, cu prioritate acest aspect. Începând cu aranjamentul instituțional, diseminarea între instituțiile publice și comunicarea către potențialii actori privați.
Transparența și cocrearea sunt piloni de bază ai OGP și ce subiect ar putea fi mai potrivit pentru ele decât fructificarea economică a datelor cetățenilor cu protejarea drepturilor lor fundamentale?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu