Partea a doua a acestei zile, dedicată cloudului guvernamental, este mai greu de descris. Pe scurt, a fost raport pozitiv unanim, fără amendamente. Însă am senzația că discursurile au avut două planuri de înțelegere, diferite în funcție de cât de ancorat în context era publicul.
⚠️Nu mă pot abține să nu vă spun percepția mea, caveat!
Context: umblă zvonul că, de două săptămâni, procesul de elaborare a normelor, HG, aferente cloudului guvernamental este blocat de neînțelegeri între cei patru parteneri.
Această situație poate fi deblocată în mai multe moduri, în opinia mea cel mai democratic ar fi printr-o direcție dată de Parlament. Ar fi putut fi propuse amendamente în acest scop, dar nu s-a întâmplat.
Să o luăm cronologic:
Dl. gen ROG, șeful CyberInt, a deschis discuția afirmând apăsat că viziunea instituției sale este că decizia administrativă și coordonarea cloudului trebuie să fie în totalitate în zona civilă (n.b. care nu include STS). SRI ar trebui să fie „într-un plan secundar”.
A insistat să ne spună că, apropo de DNSC, i-au predat acestuia toate cooperările internaționale în care, de nevoie, SRI reprezenta România.
Reprezentantul STS a subliniat că în OUG îi sunt clar stabilite atribuțiile și că nu ar fi de acord, la nivel de exprimare, cu gen. ROG cu privire la „statul în spate” atât timp cât are, prin legea proprie, atribuții de oferire servicii către toate autoritățile publice din România.
MCID susține ordonanța în forma actuală.
ADR, prin vocea d-lui Dragoș Vlad, a insistat că instituția trebuie sprijinită în rolul ei de unic ofertant guvernamental de servicii (se înțelege SaaS) în cloudul privat guvernamental.
Toți ce de mai sus au avut și asigurări de dat cu privire la deplina confidențialitate a datelor.
Apoi au întrebat senatorii:
Un sen PNL a întrebat cine este proprietarul cloudului și dacă vor putea fi folosite și clouduri comerciale (exemplu Amazon folosit de o Universitate)? STS i-a povestit generalități despre interconectarea tehnică a diverselor clouduri concluzionând că va fi posibilă. (n.b. a vorbit de interoperabilitate tehnică, de marketplace, nimic despre certificarea obligatorie pentru Amazon)
Un sen USR a pus o întrebare despre un subiect mult discutat în dezbaterea publică dar rezolvat ulterior în textul OUG – dacă statul vrea sa fie proprietarul softwareului și dacă va fi folosit open source? Pe scurt STS a explicat că puținele aplicații care vor fi proprietatea statului sunt din zona de SaaS iar acestea vor fi comandate către industria IT.
Apoi gen ROG a luat cuvântul și ne-a livrat cea mai importantă parte a zilei.
A spus că, conform PNRR, toate serviciile trebuie să fie gratuite timp de 5 ani. (o afirmație extrem de importantă dar care trebuie analizată cu atenție. Eu nu îmi aduc aminte să existe o astfel de prevedere în Regulamentul UE, ar fi și greu, poate, de aplicat pentru toate tipurile de investiții din PNRR însă nu exclud ca, la nivelul contractului de finanțare, chiar și din inerție, să nu apară astfel de prevederi).
A mai spus că SRI sprijină, în limitele competențelor sale, instalarea unui datacenter public (comercial) în România. Acesta ar putea oferi servicii către administrație prin intermediul cloudului guvernamental (adică cloudul guvernamental nu dublează aceste servicii ci este un fel de proxy prin care sunt acestea consumate).
‼️Senzația mea este că teritoriul național este o condiție fermă pentru certificarea cloudurilor comerciale.
S-a contrazis cu reprezentantul MCID care spunea că obiectivul cloudului privat este reducerea costurilor argumentând că obiectivul principal este atingerea gradului de sofisticare 5 (oare unde era când la CDEP amendamentul AMR în această direcție a fost scos de Sabin Sărmaș din legea interoperabilității ?)
Am ajuns și eu la cuvânt, mi-am exprimat mirarea că nu există amendamente propuse în vederea deblocării HG-ului ceea ce a generat o reacție din partea unui invitat pe care încă o internalizez.
Vot pentru, în unanimitate! 1 oră pentru DNSC+cloud
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu