În M.O. 1119 din 24 Nov a fost publicat Ordinul ADR cu privire la identificarea video. Dacă despre contractarea PSCID am spus că ridică suspiciuni de ilegalitate despre acest Ordin pot spune că este incontestabil 𝐢𝐥𝐞𝐠𝐚𝐥.
Există multe aspecte suspecte în el, le-am transmis către ADR în cadrul dialogului public, acum voi explica concis viciul fundamental. Ordinul are 3 subiecți de reglementare:
👉Emitenții de certificate calificate și contractanții acestora
👉Instituțiile financiar-bancare care aplică legislația contra spălării banilor
👉Instituțiile publice care operează site-uri de e-guvernare
Pentru a emite un ordin/normă tehnică este necesar ca această normă, de aplicare, să fie expres menționată în legislația de bază, care guvernează respectiva activitate. Spre exemplu, pentru zona financiar-bancară, Legea 129/2019 prevede:
𝐴𝑟𝑡𝑖𝑐𝑜𝑙𝑢𝑙 11
(1) 𝐸𝑛𝑡𝑖𝑡𝑎̆𝑡̦𝑖𝑙𝑒 𝑟𝑎𝑝𝑜𝑟𝑡𝑜𝑎𝑟𝑒 𝑠𝑢𝑛𝑡 𝑜𝑏𝑙𝑖𝑔𝑎𝑡𝑒 𝑠𝑎̆ 𝑎𝑝𝑙𝑖𝑐𝑒 𝑚𝑎̆𝑠𝑢𝑟𝑖 𝑠𝑡𝑎𝑛𝑑𝑎𝑟𝑑 𝑑𝑒 𝑐𝑢𝑛𝑜𝑎𝑠̦𝑡𝑒𝑟𝑒 𝑎 𝑐𝑙𝑖𝑒𝑛𝑡𝑒𝑙𝑒𝑖 𝑐𝑎𝑟𝑒 𝑠𝑎̆ 𝑝𝑒𝑟𝑚𝑖𝑡𝑎̆:
𝑎) 𝑖𝑑𝑒𝑛𝑡𝑖𝑓𝑖𝑐𝑎𝑟𝑒𝑎 𝑐𝑙𝑖𝑒𝑛𝑡𝑢𝑙𝑢𝑖 𝑠̦𝑖 𝑣𝑒𝑟𝑖𝑓𝑖𝑐𝑎𝑟𝑒𝑎 𝑖𝑑𝑒𝑛𝑡𝑖𝑡𝑎̆𝑡̦𝑖𝑖 𝑎𝑐𝑒𝑠𝑡𝑢𝑖𝑎 𝑝𝑒 𝑏𝑎𝑧𝑎 𝑑𝑜𝑐𝑢𝑚𝑒𝑛𝑡𝑒𝑙𝑜𝑟, 𝑑𝑎𝑡𝑒𝑙𝑜𝑟 𝑠𝑎𝑢 𝑖𝑛𝑓𝑜𝑟𝑚𝑎𝑡̦𝑖𝑖𝑙𝑜𝑟 𝑜𝑏𝑡̦𝑖𝑛𝑢𝑡𝑒 𝑑𝑖𝑛 𝑠𝑢𝑟𝑠𝑒 𝑠𝑖𝑔𝑢𝑟𝑒 𝑠̦𝑖 𝑖𝑛𝑑𝑒𝑝𝑒𝑛𝑑𝑒𝑛𝑡𝑒, 𝑖𝑛𝑐𝑙𝑢𝑠𝑖𝑣, 𝑑𝑎𝑐𝑎̆ 𝑠𝑢𝑛𝑡 𝑑𝑖𝑠𝑝𝑜𝑛𝑖𝑏𝑖𝑙𝑒, 𝑎 𝑚𝑖𝑗𝑙𝑜𝑎𝑐𝑒𝑙𝑜𝑟 𝑑𝑒 𝑖𝑑𝑒𝑛𝑡𝑖𝑓𝑖𝑐𝑎𝑟𝑒 𝑒𝑙𝑒𝑐𝑡𝑟𝑜𝑛𝑖𝑐𝑎̆ 𝑠̦𝑖 𝑎 𝑠𝑒𝑟𝑣𝑖𝑐𝑖𝑖𝑙𝑜𝑟 𝑑𝑒 𝑖̂𝑛𝑐𝑟𝑒𝑑𝑒𝑟𝑒 𝑟𝑒𝑙𝑒𝑣𝑎𝑛𝑡𝑒 𝑝𝑟𝑒𝑣𝑎̆𝑧𝑢𝑡𝑒 𝑑𝑒 𝑅𝑒𝑔𝑢𝑙𝑎𝑚𝑒𝑛𝑡𝑢𝑙 (𝑈𝐸) 𝑛𝑟. 910/2014 𝑎𝑙 𝑃𝑎𝑟𝑙𝑎𝑚𝑒𝑛𝑡𝑢𝑙𝑢𝑖 𝐸𝑢𝑟𝑜𝑝𝑒𝑎𝑛 𝑠̦𝑖 𝑎𝑙 𝐶𝑜𝑛𝑠𝑖𝑙𝑖𝑢𝑙𝑢𝑖 𝑑𝑖𝑛 23 𝑖𝑢𝑙𝑖𝑒 2014 𝑝𝑟𝑖𝑣𝑖𝑛𝑑 𝑖𝑑𝑒𝑛𝑡𝑖𝑓𝑖𝑐𝑎𝑟𝑒𝑎 𝑒𝑙𝑒𝑐𝑡𝑟𝑜𝑛𝑖𝑐𝑎̆ 𝑠̦𝑖 𝑠𝑒𝑟𝑣𝑖𝑐𝑖𝑖𝑙𝑒 𝑑𝑒 𝑖̂𝑛𝑐𝑟𝑒𝑑𝑒𝑟𝑒 𝑝𝑒𝑛𝑡𝑟𝑢 𝑡𝑟𝑎𝑛𝑧𝑎𝑐𝑡̦𝑖𝑖𝑙𝑒 𝑒𝑙𝑒𝑐𝑡𝑟𝑜𝑛𝑖𝑐𝑒 𝑝𝑒 𝑝𝑖𝑎𝑡̦𝑎 𝑖𝑛𝑡𝑒𝑟𝑛𝑎̆ 𝑠̦𝑖 𝑑𝑒 𝑎𝑏𝑟𝑜𝑔𝑎𝑟𝑒 𝑎 𝐷𝑖𝑟𝑒𝑐𝑡𝑖𝑣𝑒𝑖 1.999/93/𝐶𝐸 𝑠𝑎𝑢 𝑎 𝑜𝑟𝑖𝑐𝑎̆𝑟𝑢𝑖 𝑎𝑙𝑡 𝑝𝑟𝑜𝑐𝑒𝑠 𝑑𝑒 𝑖𝑑𝑒𝑛𝑡𝑖𝑓𝑖𝑐𝑎𝑟𝑒 𝑠𝑖𝑔𝑢𝑟, 𝑙𝑎 𝑑𝑖𝑠𝑡𝑎𝑛𝑡̦𝑎̆ 𝑠𝑎𝑢 𝑒𝑙𝑒𝑐𝑡𝑟𝑜𝑛𝑖𝑐, 𝑟𝑒𝑔𝑙𝑒𝑚𝑒𝑛𝑡𝑎𝑡, 𝑟𝑒𝑐𝑢𝑛𝑜𝑠𝑐𝑢𝑡, 𝑎𝑝𝑟𝑜𝑏𝑎𝑡 𝑠𝑎𝑢 𝑎𝑐𝑐𝑒𝑝𝑡𝑎𝑡 𝑙𝑎 𝑛𝑖𝑣𝑒𝑙 𝑛𝑎𝑡̦𝑖𝑜𝑛𝑎𝑙 𝑑𝑒 𝑐𝑎̆𝑡𝑟𝑒 𝑨𝒖𝒕𝒐𝒓𝒊𝒕𝒂𝒕𝒆𝒂 𝒑𝒆𝒏𝒕𝒓𝒖 𝑫𝒊𝒈𝒊𝒕𝒂𝒍𝒊𝒛𝒂𝒓𝒆𝒂 𝑹𝒐𝒎𝒂̂𝒏𝒊𝒆𝒊;
În schimb, pentru adresarea emitenților de certificate calificate 𝐧𝐮 𝐞𝐱𝐢𝐬𝐭𝐚̆ 𝐨 𝐚𝐬𝐭𝐟𝐞𝐥 𝐝𝐞 𝐩𝐫𝐞𝐯𝐞𝐝𝐞𝐫𝐞, eventual ar putea fi invocat dreptul de a emite norme ca parte a funcției de autoritate competentă, care controlează și avizează această activitate. Această funcție a fost însă pierdută de ADR începând cu data de 24 Sept 2021 odată cu OUG 104 care prevede că:
𝐷𝑁𝑆𝐶 𝑎𝑟𝑒
𝑏) 𝐹𝑢𝑛𝑐𝑡̧𝑖𝑎 𝑑𝑒 𝑎𝑢𝑡𝑜𝑟𝑖𝑡𝑎𝑡𝑒 𝑐𝑜𝑚𝑝𝑒𝑡𝑒𝑛𝑡𝑎̆ 𝑙𝑎 𝑛𝑖𝑣𝑒𝑙 𝑛𝑎𝑡̧𝑖𝑜𝑛𝑎𝑙 𝑑𝑒 𝑟𝑒𝑔𝑙𝑒𝑚𝑒𝑛𝑡𝑎𝑟𝑒, 𝑠𝑢𝑝𝑟𝑎𝑣𝑒𝑔ℎ𝑒𝑟𝑒 𝑠̧𝑖 𝑐𝑜𝑛𝑡𝑟𝑜𝑙 - 𝑎𝑠𝑖𝑔𝑢𝑟𝑎̆ 𝑟𝑒𝑔𝑙𝑒𝑚𝑒𝑛𝑡𝑎𝑟𝑒𝑎 𝑠̧𝑖 𝑔𝑒𝑠𝑡𝑖𝑜𝑛𝑎𝑟𝑒𝑎 𝑠𝑒𝑐𝑢𝑟𝑖𝑡𝑎̆𝑡̧𝑖𝑖 𝑐𝑖𝑏𝑒𝑟𝑛𝑒𝑡𝑖𝑐𝑒 𝑎 𝑅𝑜𝑚𝑎̂𝑛𝑖𝑒𝑖 𝑠̧𝑖 𝑎 𝑠𝑝𝑎𝑡̧𝑖𝑢𝑙𝑢𝑖 𝑐𝑖𝑏𝑒𝑟𝑛𝑒𝑡𝑖𝑐 𝑛𝑎𝑡̧𝑖𝑜𝑛𝑎𝑙 𝑐𝑖𝑣𝑖𝑙, 𝑎𝑠𝑡𝑓𝑒𝑙:
5. 𝑖̂𝑛𝑑𝑒𝑝𝑙𝑖𝑛𝑒𝑠̧𝑡𝑒 𝑎𝑡𝑟𝑖𝑏𝑢𝑡̧𝑖𝑖𝑙𝑒 𝑑𝑒 𝑎𝑢𝑡𝑜𝑟𝑖𝑡𝑎𝑡𝑒 𝑛𝑎𝑡̧𝑖𝑜𝑛𝑎𝑙𝑎̆ 𝑝𝑒𝑛𝑡𝑟𝑢 𝑓𝑢𝑟𝑛𝑖𝑧𝑜𝑟𝑖𝑖 𝑑𝑒 ... 𝑑𝑒 𝒔𝒆𝒓𝒗𝒊𝒄𝒊𝒊 𝒅𝒆 𝒊𝒅𝒆𝒏𝒕𝒊𝒇𝒊𝒄𝒂𝒓𝒆 𝒆𝒍𝒆𝒄𝒕𝒓𝒐𝒏𝒊𝒄𝒂̆, 𝒅𝒆 𝒔𝒆𝒓𝒗𝒊𝒄𝒊𝒊 𝒅𝒆 𝒊̂𝒏𝒄𝒓𝒆𝒅𝒆𝒓𝒆 𝒑𝒆𝒏𝒕𝒓𝒖 𝒕𝒓𝒂𝒏𝒛𝒂𝒄𝒕̧𝒊𝒊𝒍𝒆 𝒆𝒍𝒆𝒄𝒕𝒓𝒐𝒏𝒊𝒄𝒆 𝑠̧𝑖 ...
𝐀𝐧𝐮𝐥𝐚̂𝐧𝐝 𝐚𝐬𝐭𝐟𝐞𝐥 𝐩𝐫𝐞𝐯𝐞𝐝𝐞𝐫𝐞𝐚 𝐝𝐢𝐧 𝐇𝐆𝟖𝟗/𝟐𝟎𝟐𝟎 𝐜𝐚𝐫𝐞 𝐝𝐞𝐬𝐞𝐦𝐧𝐞𝐚𝐳𝐚̆ 𝐀𝐃𝐑 𝐜𝐚 𝐨𝐫𝐠𝐚𝐧𝐢𝐬𝐦 𝐝𝐞 𝐬𝐮𝐩𝐫𝐚𝐯𝐞𝐠𝐡𝐞𝐫𝐞 𝐩𝐞𝐧𝐭𝐫𝐮 𝐩𝐫𝐞𝐬𝐭𝐚𝐭𝐨𝐫𝐢𝐢 𝐝𝐞 𝐬𝐞𝐫𝐯𝐢𝐜𝐢𝐢 𝐝𝐞 𝐢̂𝐧𝐜𝐫𝐞𝐝𝐞𝐫𝐞 𝐜𝐚𝐥𝐢𝐟𝐢𝐜𝐚𝐭̦𝐢.
𝐀𝐃𝐑 𝐧𝐮 𝐚 𝐟𝐨𝐬𝐭 𝐝𝐞𝐬𝐞𝐦𝐧𝐚𝐭𝐚̆ 𝐧𝐢𝐜𝐢𝐨𝐝𝐚𝐭𝐚̆, 𝐬𝐮𝐛 𝐧𝐢𝐜𝐢𝐨 𝐟𝐨𝐫𝐦𝐚̆, 𝐜𝐚 𝐨𝐫𝐠𝐚𝐧𝐢𝐬𝐦 𝐝𝐞 𝐬𝐮𝐩𝐫𝐚𝐯𝐞𝐠𝐡𝐞𝐫𝐞/ 𝐚𝐮𝐭𝐨𝐫𝐢𝐭𝐚𝐭𝐞 𝐝𝐞 𝐬𝐭𝐚𝐭 𝐢̂𝐧 𝐩𝐫𝐢𝐯𝐢𝐧𝐭̦𝐚 𝐢𝐝𝐞𝐧𝐭𝐢𝐭𝐚̆𝐭̦𝐢𝐢 𝐞𝐥𝐞𝐜𝐭𝐫𝐨𝐧𝐢𝐜𝐞, 𝐝𝐞𝐬𝐞𝐦𝐧𝐚𝐫𝐞𝐚 𝐃𝐍𝐒𝐂 𝐟𝐢𝐢𝐧𝐝 𝐩𝐫𝐢𝐦𝐚 𝐝𝐞 𝐚𝐜𝐞𝐬𝐭 𝐠𝐞𝐧.
În concluzie, pentru două dintre cele 3 zone de activitate acest ordin nu are bază legală și va fi o victimă sigură în contencios. Semnarea sa este atât un abuz în serviciu cât și un atac la principiul spațiului economic comun al UE reglementând activitatea unor agenți economici din alte state care își desfășoară activitatea în acele state având, întâmplător, și clienți cetățeni români cu domiciliul în acele state (Art.4-1). Chiar și HG89/2020, de reglementare a activității ADR spune că:
11. 𝑒𝑥𝑒𝑟𝑐𝑖𝑡𝑎̆ 𝑎𝑡𝑟𝑖𝑏𝑢𝑡̦𝑖𝑖𝑙𝑒 𝑑𝑒 𝑜𝑟𝑔𝑎𝑛𝑖𝑠𝑚 𝑑𝑒 𝑠𝑢𝑝𝑟𝑎𝑣𝑒𝑔ℎ𝑒𝑟𝑒 𝑝𝑒𝑛𝑡𝑟𝑢 𝑝𝑟𝑒𝑠𝑡𝑎𝑡𝑜𝑟𝑖𝑖 𝑑𝑒 𝑠𝑒𝑟𝑣𝑖𝑐𝑖𝑖 𝑑𝑒 𝑖̂𝑛𝑐𝑟𝑒𝑑𝑒𝑟𝑒 𝑐𝑎𝑙𝑖𝑓𝑖𝑐𝑎𝑡̦𝑖 𝒔𝒕𝒂𝒃𝒊𝒍𝒊𝒕̦𝒊 𝒑𝒆 𝒕𝒆𝒓𝒊𝒕𝒐𝒓𝒊𝒖𝒍 𝑹𝒐𝒎𝒂̂𝒏𝒊𝒆𝒊
Săptămâna aceasta va intra în istorie ca cea în care au fost lansate o platformă nefuncțională și un ordin ilegal doar pentru a invoca pseudo-realizări necesare menținerii conducerii actuale a ADR.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu