Am redactat, în cadrul procesului de dezbatere publică, observații și propuneri pe proiectul de OUG destinat a îmbunătății SNUAU - activitatea centrului 112.
UPDATE 12 sept 19: ”Cât privește argumentul legat de necesitatea stringentă privind localizarea celor care apelează la 112, Avocatul Poporului menționează că aceasta era posibilă și prin reglementarea anterioară.”
UPDATE 12 sept 19: ”Cât privește argumentul legat de necesitatea stringentă privind localizarea celor care apelează la 112, Avocatul Poporului menționează că aceasta era posibilă și prin reglementarea anterioară.”
Iată-le:
Articol:
3. La articolul 3, litera
n) se modifică și va avea următorul cuprins:
„n) informația de
localizare – datele, cu conținutul și formatul stabilite de Autoritatea
Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații și implementat în
cadrul SNUAU, care, prin prelucrarea informației de localizare primară, indică
poziția geografică în care se află echipamentul terminal al unui utilizator de
telefonie mobilă sau adresa fizică de instalare a punctului terminal pentru o
rețea de telefonie fixă;”
Variantă propusă:
Se renunță la Art.3.
din proiect, astfel articolul 3, litera n) din legislația
curentă rămâne neschimbat.
Argumentație:
Prin
introducerea sintagmei ”, prin prelucrarea informației de localizare primară”
este limitată
legal metoda de obținere
a informației
de localizare (înafara variantelor
asistate de terminalul mobil care beneficiază de articole dedicate) doar la metoda
actuală,
bazată
pe cell-id. Prevederea legală trebuie să permită, chiar să încurajeze,
și
alte metode bazate pe rețea, de o precizie mult mai bună, precum Triangulation
și
Multilateration. În lipsa acceptării propunerii de mai sus localizarea
bazată
pe rețea,
prevăzută de 3.2.5 Măsura 9 din
raport, va necesita, peste 3 ani, exact această modificare pentru a avea bază legală.
Articol:
8. La articolul
20, alineatul (11) se modifică și va avea următorul cuprins:
(11) „SNUAU are obligația de a transforma
informațiile de localizare primară în informații de localizare, precum și de a
utiliza, acolo unde este disponibilă, informația de localizare obținută pe baza
echipamentului terminal.”
Variantă propusă:
8. La articolul
20, alineatul (11) se modifică și va avea următorul cuprins:
(11) „SNUAU are obligația de a transforma informațiile
de localizare primară în informații de localizare, precum și de a utiliza,
acolo unde este disponibilă, informația de localizare obținută pe baza
echipamentului terminal sau transmisă de operatorul de rețea.”
Argumentație:
Ca
și
modificarea Art.3 lit.n) prevederea propusă de proiect exclude posibilitatea utilizării localizării bazate pe
servicii moderne de rețea.
Totodată menținerea obligației imperative
din legislația
actuală
cu privire la obținerea
informației
de localizare din localizarea primară de către STS vulnerabilizează această instituție. Reamintesc că Art. 109 (6) din
Codul Telecom al UE care prevede: ” Dacă este necesar, autoritățile de reglementare competente, după consultarea OAREC, prevăd criteriile de acuratețe și
fiabilitate ale informației de localizare a
apelantului furnizate.”
va produce efecte, sub forma unui ordin ANCOM, peste un număr de ani, până atunci nu există în legislație noțiunea de acuratețe a localizări, așadar STS este
dator și
răspunzător legal să producă o localizare
perfectă/utilă în orice scenariu practic.
Articol:
6. După alineatul (1) al articolului 19 se introduce
un nou alineat, alin.(11), cu următorul cuprins:
„(11) În scopul exercitării
atribuțiilor administratorului SNUAU stabilite de prezenta ordonanță de urgență, datele cu caracter personal colectate pe parcursul
apelului de urgență, se prelucrează în temeiul prevederilor art. 6 alin. (1)
lit. c)-e) din Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice
în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera
circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE.”
Variantă propusă:
6. După alineatul (1) al articolului 19 se introduce
un nou alineat, alin.(11), cu următorul cuprins:
„(11) În scopul exercitării
atribuțiilor administratorului SNUAU stabilite de prezenta ordonanță de urgență, datele cu caracter personal colectate pe parcursul
apelului de urgență, se prelucrează în conformitate cu prevederile din
Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce
privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație
a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE nefiind aplicabilă excepția
prevăzută de Art.2 (2) d) al acestuia. ”
Argumentație:
Este
meritorie opțiunea
de a introduce activitatea SNUAU în
zona de aplicabilitate a GDPR renunțând la fructificarea excepției acordate
prelucrărilor
în ” scopul prevenirii, investigării, depistării sau urmăririi penale a
infracțiunilor,
sau al executării
sancțiunilor
penale, inclusiv al protejării împotriva amenințărilor la adresa siguranței publice și al prevenirii
acestora.”. Ar fi fost oricum dificilă separarea apelurilor de tip law
enforcement de cele specifice urgențelor medicale sau protecției civile.
Totuși formularea
propusă
ridică
un risc în privința aplicării GDPR în
România: sugerează
că
o prelucrare având ca temei legal Art.6
c)-e) necesită,
în legislația
specifică
prelucrării
și
care generează
temeiul, indicarea explicită a justei corelări cu prevederile
GDPR. Astăzi
mare parte dintre normele care stau la baza invocării Art.6 c)-e) nu conțin o prevedere
similară
celei propuse azi (fiind emise anterior GDPR).
Clarificarea
temeiului legal pentru prelucrările aferente SNUAU poate fi făcută prin intermediul
DPIA aferentă
acestui OUG și
avizarea acesteia de către ANSPDCP în conformitate cu prevederile Art.35
(10) GDPR. În cazul în care sunt dorite garanții cu privire la derularea acestui
proces de avizare, în conformitate cu prevederea Art. 36 (5) poate fi introdusă obligativitatea
avizării
în cadrul prezentului act normativ.
Clarificarea prin DPIA poate rezolva și perioada de retenție oferind
flexibilitate legală în
fața
unor provocări
tehnice (reamintesc că perioada de retenție este un termen
fix, nu o limitare maximală, generând obligația ca datele să fie păstrate pe
întreaga durată
menționată)
Articol:
4. La articolul 3, după litera n) se introduce o nouă
literă, lit. n1), cu următorul cuprins:
„n1) informația de localizare
obținută pe baza echipamentului terminal - datele generate la nivelul
echipamentului terminal mobil al apelantului, după momentul inițierii apelului
de urgență și transmise către administratorul SNUAU de o funcționalitate
integrată nativ la nivelul acestui terminal, ce conține latitudinea și
longitudinea care caracterizează poziția geografică în care se află
echipamentul terminal;”
Variantă propusă:
4. La articolul 3, după litera n) se introduce o nouă
literă, lit. n1), cu următorul cuprins:
„n1) informația de localizare
obținută pe baza echipamentului terminal - datele generate la nivelul
echipamentului terminal mobil al apelantului, după momentul inițierii apelului
de urgență și transmise către administratorul SNUAU de o funcționalitate
integrată nativ la nivelul acestui terminal sau de către o aplicație autorizată
de către operatorul SNUAU, ce conține latitudinea și longitudinea care
caracterizează poziția geografică în care se află echipamentul terminal;”
Argumentație:
Este
necesară
”legalizarea” aplicației Apel112 a STS. Întrucât implementarea AML va dura o perioadă, apoi va mai
dura actualizarea terminalelor mobile de către Google, există încă o perioadă semnificativă de timp în care
aplicația
Apel112, care poate fi instalată facil și imediat, poate fi utilă.
Totodată modificarea
propusă
permite, în viitorul mai îndepărtat, integrarea in SNUAU a mesajelor
automate generate, similar e-call în cazul autovehiculelor, de alte echipamente
specializate, spre exemplu wearables și IoT în domeniul monitorizării stării de sănătate.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu