sâmbătă, 21 noiembrie 2015

noii noi

 

Nu cred că dacă mâine copiem toată legislația britanică vom fi la fel de democrați precum aceștia. Ne-ar lipsi sute de ani de istorie și experiențe care să ne fi învățat practic care este originea și motivația celor scrise pe hârtie. Cred că Guvernul Cioloș va juca un rol important din acest punct de vedere. Spre exemplu poate pune lumea pe gânduri referitor la rolul unui ministru și profilul optim al acestuia. Și mai ales poate ne vom apleca asupra mecanismului de selecție a miniștrilor, cea mai vizibilă problemă a recentelor evenimente. Poate va deveni o cutumă existența unei perioade mei lungi, nu 24 ore, între nominalizare și demararea procedurilor oficiale. Nu este normal să fie 10 zile alocate construcției politice și timp cât să faci o căutare pe net pentru aprecierea candidaților. Mai ales când aceștia sunt necunoscuți și nu există deja înformații despre ei în presă și societatea civilă. Trebuie să existe timp pentru ca mesajul celor ce au ceva de spus să se propage, trebuie timp ca cele spuse să fie verificate, trebuie timp ca vectorilor de opinie să le fie evaluată imparțialitatea vis-a-vis de noii propuși.

 

Astăzi mă simt spectator la un joc de noroc, pentru majoritatea miniștrilor nu am absolut nici un argument pro sau contra. Știu însă câte capcane îi așteaptă și în ce condiții nefavorabile politic vor trebui să performeze. Marele public își inchipuie că un ministru face să se întâmple tot ce-și dorește și aceasta poate fi chiar prima lui greșeală, dinainte chiar de a depune jurământul. Am observat instalarea a trei miniștrii, fiecare a făcut greșeala să prezume că anteriorul nu a vrut să se întâmple lucruri bune, nu că nu a putut și să se întrebe de ce și ce ar trebui schimbat în perioada de grație a primei luni de mandat.

Cât despre capacitatea de a te lupta cu sistemul, sunt sceptic în lipsa unor secretari de stat cu experiență în administrație. Totuși am o speranță și în același timp un test relevant pentru întregul guvern într-o problemă veche și foarte deranjantă. Domnul Curaj, actualul ministru al învățămânului este o persoană ”resourcefull” în opoziție cu establishmentul ce a încercat să-i desfințeze instituția – UEFISCDI. Dânsul are aprecierea mea pentru modul în care, ca șef al acesteia a reușit să găsească soluții legale de cheltuire a unei părți din fondurile substanțiale avute la dispozție astfel încât să aibă o echipă competitivă, plătită competitiv, cu care a făcut numeroase proiecte. Dintre acestea, acelea pe care le cunosc din zona IT, sunt chiar implementări de calitate. Această productivitate a echipei sale l-a făcut să-și extindă activitatea maximal față de misiunea instituției încurajat fiind de lipsa de interes și consistență a ”competiției” redusă la postura de comentator invidios. Un astfel de proiect este registrul matricol unic pentru studenți, o bază de date centralizată ce ar trebui să conțină toți studenții din universitățile românești legal constituite. O platformă realizată cu 4 ani în urmă ce astăzi conține zero studenți ! Am înțeles de la persoane presupus bine informate că multe facultăți fără căutare, dintre acelea la care te înscri pe bază de dosar, profită de faptul că tinerii se înscriu la 2-3 facultăți preventiv dar urmează doar una, așa că îi păstrează în evidențe ca studenți pe perioada maximă permisă de regulament (chiar până la 3 ani) când aceștia nu le-au frecventat o zi și habar nu au că urmează în paralel mai multe facultăți. Astfel raportând doar numărul de studenți, nu și identitatea acestora, respectivele instituții beneficiază de fonduri suplimentare de la buget. Nu este lună în care Dl Curaj să nu aibă un eveniment public de promovare a acestei platforme, în antiteză cu Ministerul Învâțământului care nu a reușit, sub diverse conduceri, să impună declararea studenților. Așadar mă aștept ca, în calitate de ministru să impună această platformă sau să reproșeze UEFISCDI o cheltuială fără rost ! Este o provocare nu numai pentru dânsul ci și pentru întregul guvern confruntat de un grup de interese universitare transpartinic și puternic în politic, deci și în parlament.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu