Pe 12 Mai a avut loc dezbaterea publica a proiectului de regulament de publicitate. Ne-am strans in sala de consiliu a CGMB reprezentantii companiilor de outdoor, 3 reprezentanti ai societatii civile (me included), cativa delegati de la sectoare si prezidiul de sedinta condus de Doru Giugula asistat de Arhitectul Sef si alti Directori din PMB.
Trebuie sa recunosc ca, daca nu as fi fost vaccinat, asi fi perceput desfasurarea evenimentului ca o actiune deschisa, democratica, real menita sa implice partile interesate in gasirea celei mai bune decizii. A luat toata lumea cuvantul, au fost permise divagatii si intreruperi in limite rezonabile, totul a parut ok.
Dar hai sa povestesc pe larg pana nu uit ... Pana sa inceapa sedinta cei de firmele de outdoor au stat pe coridor fumand si facand glumite precaute cu Dl Zelko - seful inspectiei pe publicitate. Am intrat in sala, in dreapta exista un oficiu unde se puteau depune adrese cu observatii. Dl. Giugula a deschis sedinta cu un anunt tare - pana in toamna se definitiveaza regulamentul iar de la 1 Ianuarie 2010 se va demonta tot si se va scoate la licitatie. Totodata se va regandi strategia de taxare a publicitatii mergandu-se pe o taxa de afisaj, o taxa de ocupare a domeniului public si se vor creste masiv incasarile - subiect nediscutabil cu cei din sala. In privinta contractelor in vigoare intre PMB si diverse firme pentru ocuparea domeniului public a fost foarte incantat sa anunte ca se lucreaza la reziliere lor. A dat chiar si un sfat celor din sala ca, pe masura ce contractele in vigoare sunt gasite si publicate pe site , acestia sa le atace in contencios. Ne-a mai adus la cunostiinta ca "se aude" ca deja votul anumitor consilieri locali a fost cumparat si ne-a declarat ca vor fi suspecti acei consilieri ce vor aduce amendamente la momentul votului. In final ne-a invitat sa asistam la respectiva votare.
Mai departe, Dl Zelko a fost invitat sa faca un scurt rezumat al obiectilor si propunerilor depuse in ultima luna, in principal de cei din sala, la proiectul de regulament. Dintre cele depuse de mine le-a abordat pe majoritatea, notabil a sarit peste problema megafoanelor. Pe parcursul enumararii autorii din sala interveneau cu precizari sau chiar glumite. Apoi ne-au fost aduse la cunostiinta verbal si pe scurt cateva schimbari principiale hotarate in urma lecturarii materialelor depuse.
Aici cred ca este momentul sa ma refer si la componenta auditoriului. Au fost prezente cam toate companiile outdoor cunoscute. Un grup compact ca amplasare l-a compus grupul celor cu TV-screenuri din randul carora iesea in evidenta Mihai Roman. Langa ei erau firme gen Imperial sau New Age. Existau in sala dar au fost foarte discreti reprezentanti Affichage si EPA. Mai in spate erau cativa trimisi ai primariilor de sector intarziati si plictisiti. Nu a exista mass-media.
In momentul cand a fost anuntata marea schimbare - tratamentul egal ca autorizare dar nu si ca taxare pentru tv-screenuri fata de celelalte tipuri de afisaje s-a simtit o veselie in sala iar din acel moment subiectul principal a fost atacul contra EPA si Affichage. Imi propun sa dedic un post special istoriei acestor contracte. Vorbitorii au exprimat cam aceeasi idee: Primaria a alocat spatiile publice prea ieftin si prea dubios firmelor mentionate iar ceilalti nemaiavand loc au fost obligati sa se indrepte spre privat. Situatia actuala, pe langa imorala, a fost caracterizata ca fiind concurenta neloiala. De asemeni s-a cerut sa nu se aplice regulamentul pana ce nu se poate scoate la licitatie spatiul public ocupat astazi de cele doua firme altfel acestea vor primi toate bugetele de publicitate. Aceste idei au tot fost repetate de vorbitori in asentimentul salii si presedintelui de sedinta. Dintre firmele mari News nu a mers pe acesta idee, Clear Channel a fost foarte vehementa iar Affichage si EPA-Betacons au tacut.
Am luat si eu cuvantul, nu pentru teme ca distanta fata de intersectie ci pentru a afla cateva principii generale ce presupun ca au stat la baza redactarii textului. De exemplu, citindu-l cu atentie, am observat ca nu exista niciunde in el referiri la "publicitate exterioara", peste tot se refera la "publicitate" prin asimilare "publicitate locala". Intrucat exista unele referiri ce duc spre indoor cum este cea aplicabila vitrinelor din mall am cerut detalii. Spre surprinderea mea am aflat ca se aplica si indoor, Dl. Zelko sustinand ca panourile din mall se supun acelorasi necesitati de autorizare si taxare !?!. Astept cu nerabdare procesul-verbal al dezbaterii sa vad cum a fost prins acest episod. Senzatia mea este ca nu au dat interes indoor-ului si acesta este o "victima colaterala". I-am intrebat de ce nu este in sala nici o firma de indoor si mi-au raspuns ca a venit cine a vrut iar absentii nu sunt probabil interesati. Problema este cred eu destul de complicata. Este firesc ca, indiferent ca este outdoor sau indoor, daca vrei sa montezi un ecran de 12 mp ce are o greutate considerabila sa se puna probleme de siguranta a cladirii si sa se ceara autorizatie. La 10 mp la fel ... Dar la 2 mp ? Dar la o plasma de 40" luata de la Domo ? Unde este granita? Legea nu spune nimic iar bunul simt este relativ zilele acestea ...
Pe baza consensului noul regulament = licitare domeniu public sedinta s-a incheiat dupa 2 ore intr-o atmosfera relaxata. Daca aflu cand se voteaza imi propun sa fiu prezent.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu