A devenit publică, cu B253/2022, versiunea finală a proiectului de lege a interoperabilității, așa cum a rezultat din succesiunea de dialoguri publice despre care am tot scris. Proiectul are schimbări majore față de versiunea inițială, astfel pot selecta la cald:
👍👍A fost introdusă responsabilitatea partajată între ADR și deținătorul datelor cu privire la aprobarea accesării acestora. Este o schimbare cerută insistent de administrația publică care elimină abordarea de tip auto-servire inițială.
‼️ A dispărut prevederea inițială , din fostul Art.20 (7) , care permitea persoanei fizice să consulte logurile pentru a vedea care instituții i-au accesat datele.
🤔Au dispărut vechile articole 13 .6 si .7 care se străduiau să implementeze consimțământul din GDPR. Acum sunt înlocuite de o simplă trimitere către GDPR iar astfel verificările rămân exclusiv în competența ANSPDCP.
👍Se separă și ajunge la MCID supravegherea funcționării platformei, în versiunea anterioară ADR se autoverifica.
⚠️Art.20 (7) introduce deținătorii de registre de bază (adică inclusiv administrația locală) sub exigențele L362/2018 de implementare a Directivei NIS. Pe de o parte, versiunea în lucru de upgrade a Directivei nu coboară decât până la instituții județene, pe de altă parte (9) ridică și el explicit pretențiile tehnice din zona protecției datelor. O să fie greu și scump, inclusiv cu audituri externe periodice.
🤔Au fost eliminate din obiectul legii instituțiile din domeniul securității naționale. Astfel, ciudat, rămân subiect ale legii zona de apărare (MAPN) și ordine publică (MAI). Probabil, la final, vor fi excluse toate componentele din Sistemul Național de Apărare, Ordine Publică și Securitate Națională sau vor apare fricțiuni precum în cazul cloud-ului cu MAI.
🤔Între obiectivele legii a fost introdus la Art.2 m) alinierea în cadrul nodului eIDAS românesc într-o schemă transnațională. O formulare neclară care ar putea duce la o dublă finanțare cu PSCID.
🤟Au fost declarate ca dezirabile câteva noi principii: neutralității şi adaptabilității, centrării pe utilizator, incluziunii şi accesibilității, multilingvismului. Toate adresează serviciul public final, nu interoperabilitatea, dar dau bine în print.
La prima vedere au fost preluate acele observații care nu puteau fi ignorate. Având în vedere marele număr de semnatari inițiatori mă întreb în ce măsură va exista disponibilitate de îmbunătățire pe circuitul parlamentar.
👎👎Apropo de inițiatori .... dep USR Diana Buzoianu care a muncit din prima zi la proiect a fost trimisă de Sabin la categoria ”și alții” printre zecile de inițiatori, pe prima pagină a documentului de depunere l-a trecut alături de el pe dl sen PNL Adrian Hatos, sociolog, cu zero participări în ședințele de lucru.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu