miercuri, 8 ianuarie 2020

Spectrul radio 5G : venituri bugetare <> securitate <> adopție

Gulerele albe de la ANCOM au fost întotdeauna un partener special de dezbatere, cu argumente și logică a discursului. În Decembrie au pus în dezbatere publică un proiect de HG model în privința redactării notei de fundamentare. Însă lucrurile bune se cam opresc aici ...

Acest proiect propune prelungirea licențelor pentru frecvențele 3G folosite de toți cei 4 operatori până în anul 2031 contra unei taxe stabilite arbitrar, prin aplicarea unei corecții bazate pe inflație și LIBOR valorilor de achiziție inițiale.




Este un bun moment să discutăm despre prioritățile acestei instituții ... Este aceasta dedicată creșterii utilizării spectrului sau este dedicată celei mai bune valorificări a acestuia ? Ținând cont că, prin OUG 111/2011, în acest moment România, a achiesat la sugestia UE de prioritizare a utilizării spectrului și permite orice tehnologie (3G, 4G, 5G) pe o frecvență câștigată este posibil ca aceste frecvențe să fie reutilizate, după securizarea lor prin prelungire, în sistem 5G (da, știu, nu sunt benzile fanion pentru 5G, acestea fiind 700MHz pentru acoperire teritoriu și 3400-3800MHz pentru capacitați mari de date in urban însă nici nevoia imediată a pieței 5G nu solicită capacitatea maximă, doar o lansare a serviciului). 

Nu știu care ar fi valoarea potențială obținută în varianta unei licitații însă nu cred că piața telecom a crescut în ultimii 15 ani doar cât inflația. Mai știu că aranjarea frecvențelor pachetelor licitate poate induce (non)combatul operatorilor - în timpul crizei, Guvernul PDL, prin ANCOM, chiar a propus un astfel de setup care a supărat mult operatorii, idee anulată apoi de guvernul USL. 

Însă, dincolo de problema veniturilor la bugetul național, mai existe și alte potențiale consecințe. Suntem sau nu suntem deciși a impune criterii de securitate în privința 5G ? Pentru că dacă un operator va avea de ales între:
  • să-și facă rețeaua 5G fără constrângeri în banda de 2100 MHz 
  • să liciteze pentru noile frecvențe sume semnificative asociate unor creșteri de costuri prin limitarea furnizorilor
cred că este evident că va privi cu interes prima variantă. Iar asta înseamnă că, economic, singura variantă în care vom avea 5G în benzile adecvate și cu securitatea solicitată este cea în care prețul de achiziție va fi foarte redus față de miliardul de euro visat de MFP, chiar bugetat în 2019. Pentru că, economic, cele două scenarii trebuie să ofere același ROI. Cu alte cuvinte statul nu va mai impune criterii de securitate ci va plăti în avans costul acestora într-un calcul de preț cu mulți alți factori pe care nu-i controlează, trebuind a se încrede în buna funcționare a mecanismelor pieței concurențiale.

Sau poate ne ținem de prețul minim pentru 5G și nu se prezintă nimeni ....

Evident situația de azi a fost construită de-a lungul anilor prin pași mici și argumentați (am spus doar, ANCOM chiar știe meserie! ). Pentru a descâlci puțin lucrurile le-am trimis textul de mai jos formulat corespunzător procedurii de dezbatere publică și, prin urmare. cu mari șanse de a genera un răspuns. Îl voi publica când va veni !

Document: NOTa_FUNDaMENTaRE_HG_TaXa_21001577106016.pdf
Pagina 2             Paragraf: Măsura prelungirii drepturilor de utilizare

Propunere:
În continuarea paragrafului anterior, dedicat cadrului legislativ, vă propun să completați simpla invocare a Art. 31 din OUG 111/2011 cu o analiză a tuturor criteriilor legale introduse de acesta. Totodată, în baza aceleiași motivații, vă propun să introduceți ca avizator Consiliul Concurenței.

Motivație:
textul legii:
(3)Termenul de valabilitate a licenţelor de utilizare a frecvenţelor radio, inclusiv cele acordate în baza unor acte normative speciale, poate fi reînnoit de către ANCOM pentru perioade cel mult egale cu cea iniţială, dacă această măsură nu are ca efect restrângerea, împiedicarea sau denaturarea concurenţei.

Este necesar ca documentul propus să abordeze/expună următoarele criterii impuse de această lege:
  • -       Nu se produce denaturarea concurenței. Având în vedere caracterul concurențial inițial al procesului de alocare a acestui spectru este necesar să argumentați că  procedura administrativă inițiată de acest proiect are un nivel  concurențial egal sau mai mare față de o procedură de licitare spectru.
  • -          Perioada de prelungire. Având în vedere că textul legii impune o limită superioară perioadei de prelungire a licențelor rezultă intenția legiuitorului ca această prelungire să fie cât mai redusă. Este necesar să argumentați de ce această prelungire propusă nu poate fi doar până la nivelul anului 2022, an în care apare prima oportunitate de egalare a termenelor de valabilitate pentru ce 4 operatori actuali.


Propunere:
Vă propun să extindeți textul citat :
Extinderea drepturilor de utilizare decisă de ANCOM urmărește continuarea furnizării serviciilor de comunicații electronice și introducerea noilor tehnologii prin intermediul a patru rețele concurente în banda de 2100 MHz, conform Deciziei Comitetului pentru Comunicații Electronice4 ECC/DEC/(06)01 (ce va fi urmată de o decizie de implementare a Comisiei Europene).
cu alte obiective, dacă există, precum maximizarea veniturilor bugetare. Este necesar să evaluați concret soluția propusă vis-a-vis de aceste obiective.

Motivație:
Procedura istorica detaliată în document prin menționarea obținerii acordului din partea operatorilor interesați dar fără menționarea acordului guvernului de la acea vreme pare a pune într-o situație dificilă guvernul actual care este pus, aparent, în situația de a introduce noi obiective specifice instituțiilor avizatoare, obiective care, aparent, nu au fost luate în considerare inițial. Această situație prezintă riscul catalogării ca fiind expresia unui mediu economic instabil, advers agenților economici.

Propunere:
Vă propun să extindeți textul citat :
4) în cele din urmă, în eventualitatea puțin probabilă în care o persoană ar urmări intrarea pe piața din România prin dobândirea de drepturi în banda de 2100 MHz, iar această bandă ar fi făcut obiect de selecție competitivă (iar nu de prelungire), situația utilizării în prezent a benzii ar fi crescut rivalitatea operatorilor existenți în fața noului intrat, de natură să-i diminueze interesul pentru această bandă în favoarea altor benzi.
prin explicarea suplimentară a impactului negativ al creșterii rivalității operatorilor existenți.

Motivație:
Percepția publică este că un grad crescut de rivalitate a operatorilor duce la scăderea costurilor utilizatorilor și/sau creșterea calității serviciilor.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu