luni, 17 decembrie 2018

eCOM


Frate cu eGOV există la MCSI proiectul eCOM, dedicat propășirii comerțului online românesc. Există ținte asumate în Agenda Digitală iar MCSI a apelat la Deloitte să afle ce ar trebui făcut cerând o propunere de politică publică și training pentru funcționarii publici din instituțiile cu atribuții în domeniu. Tradițional acest timp de proiecte rămân fără impact – politica publică nu ajunge să capete o formă legală, însă există totuși o șansă și oportunitatea de a discuta organizat anume subiecte.

Chiar și fără interesul actual spre GDPR și comerțul online m-aș fi implicat întrucât în esență este vorba despre bună guvernare.

E-commerce-127


Consultanții au dialogat cu cele 11 instituții publice pe care le-au identificat ca având atribuții în domeniu, cu asociațiile de profil și cu companiile semnificative. Au aflat astfel că astăzi ruta AliExpress este comparabilă ca volum cu eMAG atât prin cumpărări directe cât și ca alimentare a activităților nefiscalizate de tip comercianți pe OLX, dintre care unii ating 2 milioane euro / an.

Au fost identificate câteva probleme ce ar putea fi abordate de stat:

  1. concurența neloială prin evaziune fiscală
  2. slaba înțelegere a specificului activității de către funcționarii publici și conlucrarea slabă între aceștia
  3. poziția slabă a magazinelor în fața curierilor și a poștei care nu le preia vârful de vânzări
  4. legislație deficitară

În opinia mea acest proiect, chiar dacă nu este motorul, va marca startul unei abordări mai ferme în zona evaziunii fiscale începând cu vămuirea coletelor. Un alt rezultat realizabil este lămurirea suprapunerilor de competențe între instituții – spre exemplu un incident de securitate cibernetică dintr-un marketplace este de competența atât a ANSPDCP cât și CERT-RO.

Am avut și un dialog interesant cu unul dintre consultanți cu privire la capacitatea MCSI ca, prin acest proiect, să întărească caracterul legitim al anumitor prelucrări de date personale specifice comerțului online. Din păcate cererile companiilor pe acest subiect au fost ca ANSPDCP să le ofere modele de politici de confidențialitate, acorduri, etc. – o dovadă clară că aceștia nu au înțeles nimic din universul GDPR.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu