Zilele acestea sunt importante pentru cloud-ul guvernamental, s-a ajuns la momentul unei decizii dificile. Sunt 50 mil euro disponibile unui parteneriat compus din MCSI, AADR și STS.
Așa se împarte ultimul miliard de euro cheltuit de mediul public după calculele Consiliului Concurenței. La fel cum începi o casă construind fundația la fel și evenimentele de viață ar trebui realizate în cloud iar pentru aceasta cloud-ul ar trebui să existe sau măcar să existe specificațiile sale tehnice. După cum am mai povestit proiectul eGOV dedicat evenimentelor de viață este demarat de 2 ani, fără a se baza pe cloud. Toamna trecută brusc cloud-ul a devenit o prioritate la nivel înalt, a fost adus Robert pentru a se ocupa de acesta iar eu am fost întors din drumul spre mediul privat pentru a-l ajuta în acest demers.
Cloud-ul guvernamental poate aduce mari beneficii administrației publice în măsura în care adresează probleme arzătoare ale acesteia. Poate aduce economii semnificative prin achiziții hardware de volum dar dacă ne uităm la distribuția sumelor până la urmă este ceva din doar 5%. Poate achiziționa licențe COTS în condiții avantajoase și așa adresăm cei 22% însă atunci va trebui să fie PaaS. Tot PaaS trebuie să fie dacă dorim să implementăm building blocks – acele componente standard, comune mai multor aplicații precum managementul userilor, plata electronică, etc. și astfel să eficientizăm zona de 45%.
În realitate celor din administrația publică diminuarea valori investițiilor nu le este o problemă arzătoare pentru că banii sunt alocați sau nu, nu există o zonă intermediară când este vorba de proiecte noi. Proiectele vechi sunt cele care îi dor, au răspunderea funcționării lor dar, de obicei, cei 13% bani de mentenanță sunt mult sub necesar. Visul lor este ca mentenanța aplicațiilor să fie preluată, inclusiv ca buget, de altcineva – de cloud-ul SaaS sau PaaS.
Setup-ul în care am lucrat eu era o combinație între AADR care este abilitat legal să construiască cloudul guvernamental chiar dacă nu are capacitatea tehnică necesară, STS care ar fi trebui să asigure clădirea și operarea și SGG/Prim-ministrul care ar fi trebuit să îmboldească instituțiile publice să se mute în cloud. În noua orânduire locul premierului este luat de MCSI care se bazează pe AADR pentru operare și STS pentru clădire. Rămâne pentru istorici să deslușească care este motorul continuității în această istorie și dacă schimbările sunt benefice sau nu.
Revenind, la finalul lui Aprilie Ghidul pentru cloud a fost pus în dezbatere publică. Ofer copia mea și nu un link către MCSI întrucât pare un document ghinionist, o mulțime de oameni cu care am vrut să discut despre el au spus că nu știu de existența lui sau că nu pot să-l găsească pe site. Astăzi există trei opțiuni:
- să nu se facă cloud-ul pentru că este prea târziu, bani se realocă – opinie preponderentă în zona fondurilor europene
- să se facă un cloud IaaS pentru că doar de asta avem timp – opinia asocierii din proiect
- să se facă un cloud PaaS – opinia CIO și a altor persoane mai puțin implicate
Eu cât am fost guvernamental am fost vehement pro PaaS, în caz contrar preferând anularea proiectului pentru a nu-l bloca și în ciclul următor de finanțare. Ca cetățean mi-am făcut datoria în cadrul dezbaterii publice și am trimis acest document, care arătă de ce IaaS nu este acceptabil în context legal și european.
Dezbaterea publică s-a terminat, așteptăm în câteva săptămâni concluzia. Cu toată părerea de rău pentru CIO care s-a odihnit 2 ani special pentru această bătălie nu anticipez că PaaS va fi alesul.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu