duminică, 16 aprilie 2017

Ghiță a înviat !

 

N-am mai scris de ceva vreme pe blog, a fost o perioadă foarte aglomerată. A fost sprint-ul final în efortul meu de a introduce câteva subiecte pe o formulă administrativă care să le ofere o bună șansă de reușită. Sper să avem deci formulare electronice produse standardizat, o registratură electronică  - SPV – pentru toate instituțiile publice iar, mai nou, am încercat să coagulez un grup de lucru pentru documente și arhive electronice. În mod paradoxal cheia succesului este să faci să se întâmple toate fără buget, nu pentru că nu ar fi neapărat bani ci pentru că nu cred că ne putem permite 2 ani pentru birocrația finanțării și achiziției publice.

Adunându-mă deci pe acasă beneficiez din nou de calitatea presei românești, total surprinsă de Ghiță cu mâinile în cozonaci. Mă gândeam că s-au pregătit – nu cred că a crezut cineva că nu vom mai auzi niciodată de el. Dar nu, în loc să fi dospit în aceste luni analiza rolului său, vorbim despre cum l-au prins. Hai să simplificăm puțin …. l-au prins și pe BIn-Laden, de ce nu și pe Ghiță ? Ca și pe mulți alții l-au acuzat de acțiuni care nu se regăseau în fișa postului – oferirea de servicii IT în mediul guvernamental. Este foarte dificil atunci când ai la dispoziție mijloace de influențare a administrației să te abții să le folosești în folosul propriu, al familiei tale – soră,cumnat,etc. Este posibil, am mai spus că asta este o boală profesională demnitărească, să ajungi să crezi că ești bun în a rezolva tot felul de alte probleme și de obicei te înșeli.

 

Dar, totuși a făcut Ghiță și ceva bun ? Eu zic că da, varianta scurtă este că a fost primul CIO guvernamental. Să navigăm puțin prin istorie … 1990 ne-a prins cu o utilizare a IT-ul externalizată – existau secții de producție IT (centre de calcul) la fel ca orice altă secție din fabrică – li se trimiteau date și returnau date. Apoi a ajuns și la noi PC-ul IBM – cu P de la personal – poarta prin care IT-ul a intrat embeded în activitatea tuturor celorlalte secții de producție și a dispărut ca entitate distinctă. La Început PC-urile au fost o marfă, vândută ca atare în anii 90 de firme precum Computerland și alții. Puterea lor de calcul disloca Coralurile însă nu știam cum să le exploatăm enterprise. În a doua jumătate a anilor 90 au apărut și aplicațiile server (NT, SQL, BIzzTalk, etc.) și brusc se putea lucra în echipă. În acest moment au început să se întâmple lucruri – un număr de oameni din vechea industrie IT comunistă (de la ICI și din Pipera) au văzut oportunitatea de a porni afaceri bazate pe o tehnologie care nu mai era vendor locked. Au plecat cu pași mici (primul sediu Siveco a fost în curtea ICI ), au încercat francize (Hotaran cu Ciel) dar și-au luat avânt sprijiniți de noutatea acestei industrii de a muncii odată și de a vinde de oricâte ori. În același timp tânărul Dan Nica a observat terenul absolut virgin din perspectiva guvernamentală și l-a ocupat fără mare opoziție. A putut face MCSI-ul și ASSI-ul pentru că greii nu înțelegeau domeniul. Viziunea sa a fost cea a unei conduceri și execuții centralizate în care deciziile le lua ministerul iar agenția le implementa. Așa au apărut legile care definesc e-guvernarea, e-administrația și sistemul integrat de informații. Toate bune și frumoase în primii doi ani, până la proba practică … S-a lovit de două probleme, valabile și astăzi. Prima este imposibilitatea IT-ului de a dicta organizarea și funcționarea celorlalte departamente din orice fel de organizație. Spre exemplu versiunea inițială a ghiseul.ro a eșuat pentru că instituțiile publice au considerat că ele – și nu MCSI – sunt cele în drept să aleagă banca cu care lucrează. A doua este atractivitatea ratei mari de profit aferentă proiectelor IT, îndeajuns cât decidenții din instituții să nu cedeze controlul în exterior încurajați fiind de furnizorii doritori să-și securizeze o bucată din piață printr-un număr de instituții.

În anii 2000 am avut o concurență aprigă între cele 2 canale de vânzare / informatizare (depinde din ce perspectivă privești). MCSI nici nu a apucat să-și exercite rolul inițial – toate proiectele mari ale instituțiilor publice l-au ignorat – dar a supraviețuit ca parte din acorduri globale (de genul Microsoft). Apoi au apărut fondurile europene iar MCSI și-a găsit soluția în administrarea acestora prin OIPSI. Controlul furnizorilor IT asupra administrației era mare, prin politic controlau numirile iar acestea nu erau revoluționare. Este elocventă evaluarea calităților native ale celor care l-au urmat pe Nica la MCSI – oameni fără anvergură. Cu a doua venire a lui Nica la MCSI lucrurile au început să se schimbe. Prin CTE MCSI a renunțat la pretenția de a decide cum arată proiectele administrației publice iar în zona furnizorilor s-a întâmplat ceva interesant. Ghiță, un om cu certe calități antreprenoriale dovedite pe piața liberă, a început asaltul instituțiilor publice dislocând furnizorii tradiționali, concurându-i cu propriile lor metode plus un sprijin centralizat. Dacă pentru decidenții din instituții schimbarea nu a fost grea, beneficiile fiind aceleași, totuși s-a putut observa o altă abordare. Firmele lui Ghiță plăteau și aveau cei mai buni specialiști iar disponibilitatea lor de a sprijini administrația era mult mai mare – spre exemplu dacă în contract fusese uitată o prevedere esențială această vulnerabilitate era mai puțin exploatată financiar de Ghiță comparat cu epoca anterioară și astfel, per total, rezultatele proiectelor au fost mai bune.

Trebuie remarcată și abilitatea sa de a executa tranziția într-un mod pașnic, fără măsurile de forță din cazul Realitatea / Vântu. Avem apoi momentul conceperii Strategiei Agenda Digitală 2020  care prevede că toate proiectele mari vor avea MCSI ca manager de proiect, management ce nu putea fi executat de personalul ministerului. Astfel am fost foarte aproape de a avea un management centralizat al IT-ului guvernamental, cel mai apropiat punct de până acum. Și așa ajungem la momentul în care fiecare are o poziție proprie, bazată pe educația și experiența sa de viață. Eu nu consider că scopul scuză mijloacele alții poate au văzut doar o soluție practică pentru o problemă reală. Este prea devreme să tragem concluzii, cred însă că trebuie abordate distinct activitățile sale în zona IT de celelalte jocuri de putere. Vom avea desigur destul circ, Ghiță este un star de calibrul Udrea și Băsescu, împreună vor face rating.

Pâine și Circ, asta primim astăzi, de ce oare ?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu