Deschiderea datelor guvernamentale este o luptă ce este de așteptat să se poarte inclusiv in justiție. Noua directivă iși propune explicit să faciliteze contestarea cu celeritate a refuzului guvernamental. Programul PSI Scoreboard ce evaluează progresul vechii directive rezervă un număr de puncte pentru existența acestor procese. M-am obișnuit cu ideea că respectivele puncte îmi sunt inaccesibile cât timp în România se reutilizeaza orice informație disponibilă ignorându-se voința autorului dar iată că totuși avem și noi un proces pe o astfel de speță.
Însă, ca la Radio Erevan – nu se dă ci se ia. În cadrul N-lex si OGP Ministerul Justiției a lansat portalul legislativ http://legislatie.just.ro . Indaco, unul dintre jucătorii importanți de pe piața aplicațiilor legislative a reclamat acest proiect Consiliului Concurenței ca fiind o denaturare a pieții, spunând că facilitatea de a oferi versiunea consolidată a legilor este excesivă, dincolo de misiunea informării publicului. Mai spun că prestigiul Ministerului Justiției va atrage în mod artificial clientela furnizorilor comerciali atât timp cât versiunea consolidata oferită de MJ nu este cu nimic mai bună decât cea oferită în regim comercial.
Consiliul Concurenței le-a răspuns că faptele ”nu intră sub incidența prevederilor legale în domeniul concurenței, fiind o măsură care vizează interesul public și promovează interesele consumatorilor” refuzând să pornească o investigație de specialitate. Prin urmare sub numărul 3507/2/2015 Indaco a chemat în contencios Consiliul Concurenței și Ministerul Justiției dorind să obțină demararea investigării acestei așa-zise concurențe neloiale.
Din dosar mai aflăm și alte nemulțumiri – spre exemplu furnizorul portalului poate reutiliza cunoștințele acumulate pentru propria aplicație legislativă iar acest lucru ar fi un ajutor de stat mascat. Partea wow din această istorie este că toate aceste companii de profil au inceput prin a descărca și reutiliza baza de date legislativă istorică pusă la dispoziție gratuit de către stat pe site-ul camerei deputaților !
Update 05 octombrie 2015:
DREPT LA REPLICĂ:
“Indaco Systems nu contestă oportunitatea publicării legislaţiei online
În urma publicării articolului „Oportunitatea publicării legislației online, contestată în justiție” din data de 23 septembrie 2015, Indaco Systems îşi rezervă dreptul de a clarifica o serie de aspecte prezentate distorsionat atât în titlul materialului, cât şi în conţinutul acesteia.
Indaco Systems nu contestă dreptul de acces gratuit la legislaţia României, contrar referirilor din mass-media din ultima perioadă.
Astfel, dorim să clarificăm faptul că acţiunea în instanţă făcută de Indaco Systems vizează strict refuzul Consiliului Concurenţei de a realiza o investigaţie, respectiv decizia de respingere emisă de CNSC, compania necontestând „oportunitatea publicării legislaţiei online” sau „publicarea gratuită şi cu drept de reutilizare a legislaţiei în portalulhttp://legislatie.just.ro/”, aşa cum se afimă în articolul indicat.
Acţiunea în instanţă realizată de Indaco Systems nu vizează dreptul de acces gratuit la legislaţie, ci critică decizia Consiliului Concurenţei de a nu demara o investigaţie în cadrul căreia, pe baza unor probe concrete, să determine în ce măsură Ministerul Justiției a săvârșit practici anticoncurențiale.”
Legat de "baza de date legislativă istorică", aceasta era/este destul de incompletă şi nici una dintre companiile de soft legislativ n-a făcut vreun efort în sensul completării ei. Am observa acest lucru când căutam un Decret pentru dosarul de pensionare al unui prieten profesor. Am luat la rând toate cunoştinţele din diverse companii şi probabil toate programele de legislaţie, fără nici un rezultat. Teoretic ele sunt acte abrogate de mult timp, dar încă contează pentru calculul dreptului de pensie pentru perioada lucrată pe durata valabilităţii lor.
RăspundețiȘtergereExista si o luare de pozitie oficiala la: http://ogp.gov.ro
RăspundețiȘtergere