joi, 14 octombrie 2021

Prea târziu, prea complicat

TLDR:  Sunt plin de spume ! 🤬Un subiect pe care îl cunosc bine pentru că i-am dedicat vara anului 2017 fiind însărcinat cu găsirea unei soluții pentru cele aproximativ 10 categorii de călători pe cale ferată care beneficiază de tarife reduse a fost abordat de ProTV (link in comentariu). Pornind de la elevi/studenți și pensionari și terminând cu foștii revoluționari. Am avut atunci un șir de întâlniri cu transportatorii feroviari de persoane: CFR Călători și privații: Regiotrans; Transferoviar; Interregional; Softrans; Astra Trans Carpatic  precum și Ministerul Transporturilor, Autoritatea pentru Reforma Feroviară, alăturându-se ulterior și Metrorex și STB. Mecanismul de decontare este același, diferă pentru fiecare caz dintre cele 10 doar baza de date sursă a dreptului la un preț redus. Exista încă de atunci baze de date pentru elevi și pensionari, astăzi există probabil și pentru studenți.

La acel moment drive-ul era GDPR și riscul impus de modalitatea de lucru impusă acestor operatori privați care manipulează anual milioane de CNP-uri. Le-am propus un pachet de procese de business care acoperea complet vânzarea biletelor atât online cât și offline, înlocuind CNP-ul cu un cod de unică folosință cu trasabilitate către un CNP și măsuri de prevenire a traficării dar și simplificarea prin automatizare a procesul de raportare și decontare din bugetul de stat. Pentru că da, periodic, acești transportatori solicită sume substanțiale de la buget într-o modalitate care, cel puțin la acel moment, era imposibil de verificat de către ARF ( opinie a Curții de Conturi). 

În mod ciudat Ministerul Învățământului a fost, atunci, mult mai interesat de protejarea datelor personale decât transportatorii care doreau să se aplice un HG (dat în Ianuarie 2017 pentru studenți 😉) și să li se pună la dispoziție lista tuturor potențialilor beneficiari. 

Pentru că mai aveam doar câteva luni la dispoziție le-am propus o colaborare de tip ghișeul.ro în care transportatorii să facă platforma tehnică (care ar fi costat în jur de 100.000 euro) urmând ca aceasta să fie operată de AADR. CFR Călători a refuzat spunând că are bugetul bătut în cuie, operatorii privați au condiționat cerând o garanție că toate cele 10 categorii / baze de date urmau să fie incluse în proiect.  Nu le-am putut oferi acea garanție, consecință a lipsei de guvernanță a serviciilor de e-guvernare.

A rămas probabil în istorie ca prima abordare privacy by design în administrația publică românească, încă înainte de a deveni obligatorie prin GDPR.

Să revenim însă la prostiile spuse în acest demers jurnalistic. Las departe figurile artistice cu camera ascunsă și angajați CFR.

Taloanele de pensie în format electronic nu sunt cuprinse în PNRR. Este evident acest lucru pentru că legea aferentă este un demers al acestei toamne, după închiderea PNRR. Acele taloane electronice, de pensie, în scenariul călătoriilor, dacă ar exista, ar trebui copiate și arhivate la momentul vânzării biletului, inclusiv valoare pensiei - no-no dpdv GDPR, nici chiar cu lege dedicată (ar încălca principiul minimizării datelor - să colectezi doar ce este relevant pentru scopul propus). Pentru cupoanele de călătorie nu există nici măcar un proiect de lege. 

Sistemul cu taloane/cupoane este caduc. Produce costuri și riscuri de operare, mai mult, este permisiv fraudei. Ne putem imagina transfer de bilete reduse către cei fără drept, persoane cu gratuitate  care nu s-au suit niciodată in trenul decontat - toate suportate de noi de la buget. Astăzi îmi pot permite să întreb de ce nu se regândește complet abordarea, spre exemplu să fie decontată valoarea subvenționată către pensionar pe următorul talon de pensie după călătorie. Așa s-ar îmbunătății cash-flow-ul transportatorilor și s-ar controla perfect costurile.

Desigur, e o întrebare retorică. Aceeași, cu mici variațiuni tehnice, pentru toate tipurile de beneficiari.

Iritant este și faptul că, legal, chiar nu este nevoie de o lege dedicată pentru a elibera un duplicat electronic al unui act oficial. 

Extrem de iritantă este sugestia din finalul reportajului că rezolvarea ar costa 100 milioane de euro.


link reportaj https://stirileprotv.ro/stiri/inspectorul-pro/zinspectorul-pro-pensionarii-pusi-sa-stea-la-cozile-din-gari-pentru-ca-nu-si-pot-accesa-online-cupoanele-de-calatorie.html 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu