marți, 16 aprilie 2019

eIDAS #19

Să scriem ce mi-a mai atras atenția pe acest subiect în ultima vreme.

1. În Propunerea de politică publică în domeniul comerțului electronic publicată de MCSI împreună cu observațiile și evaluările din dezbaterea publică găsim următoarea propunere din partea Orange România:

Elaborarea cadrului legislativ național privind serviciile de identificare prin terți, servicii asociate semnăturii electronice

la care, ca să fiu politic corect, consultantul Deloitte cu asumarea MCSI răspunde:

Observația nu se acceptă.
Atragem atenția asupra faptului că prevederile Regulamentul (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European și al Consiliului din 23 iulie 2014 privind identificarea electronică și serviciile de încredere pentru tranzacțiile electronice pe piața internă și de abrogare a Directivei 1999/93/CE (eIDAS) sunt de directă aplicare în statele membre ale Uniunii Europene. În acest sens, certificatul calificat emis în conformitate cu Reglementările eIDAS, permite generarea unei semnături electronice calificate cu valoare legală. O semnătură electronică calificată are efectul juridic echivalent al unei semnături olografe, în acest sens existând o serie de furnizori de servicii profesionale ce oferă la nivel național servicii de verificare a identității prin terțe părți.
La prima vedere un răspuns fără legătură cu întrebarea, dar nu este așa. După cum am mai spus cheia întrării furnizorilor ieftini de certificate calificate pe piața românească este posibilitatea de a apela la un partener local pentru identificarea solicitantului certificatului, partener care ar putea fi foarte firesc Orange. În locul acestei variante li se transmite că deja există ”o serie de furnizori de servicii profesionale ce oferă la nivel național servicii de verificare a identității prin terțe părți” - companiile românești furnizoare de certificate calificate. Așadar prin ele sau deloc !

2. Ceea ce mă aduce la capitolul zvonuri. Se aude ca la primirea mandatului ministrului Petrescu acesta a avut o întâlnire cu dl dep. USR Drulă - șeful Comisiei ITC a CDEP. Dl. Drulă i-ar fi povestit despre proiectul cu geneză parlamentară al unei noi legi a semnăturii electronice, despre care am tot scris, proiect care azi ar fi fără coloratură politică și prin urmare potrivit în a fi susținut de către MCSI.

Sincer nu înțeleg cum ar putea cineva crede că USR s-ar abține să se laude cu propriul proiect când nu are o problemă să se asocieze succeselor altora, poate din acest motiv sau altul la MCSI a reînviat propriul proiect paralel, de acestă dată chiar cu perspectiva transformării sale în OUG !

Poziția mea este publică, este urgentă doar simpla abrogare a L 455/2001 însă nu înțeleg de ce MCSI respinge public propunerea Orange care, oricât de blocantă va fi fost reglementarea, face parte obligatoriu dintr-o viitoare lege a semnăturii electronice. Poate că zvonul nu a ajuns la autor sau poate că nu este adevărat.

3. Pe 4 Aprilie Parlamentul European a aprobat o versiune a viitorului Regulament care, de facto, va standardiza cărțile de identitate emise în statele membre. Prevederile sale nici nu interzic dar nici nu forțează utilizarea lor în e-guvernare însă, spre deosebire de tentativa românească, nu mai există posibilitatea de a opta pentru o document ne-electronic sau care să nu conțină date biometrice. Probabil că va intra în vigoare anul acesta iar MAI, în lipsa unei legi naționale, va emite în baza lui noile CEI. Și da, va fi contactless și de mărimea unui card bancar.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu