Desi nu pare atat de evident aceste doua drepturi considerate fundamentale se saboteaza reciproc. In esenta nu poti cere sa fi cat mai bine informat despre mediul inconjurator si in acelasi timp sa vrei ca cei din jur sa nu stie nimic despre tine ! Istoric vorbind protectia datelor personale are intaietate, la noi legea 677 a fost adoptata inca din 2001 iar in toate documentele despre datele deschise se vorbeste despre primatul protectiei datelor personale.
La sfarsitul lunii Noiembrie a fost oraganizata de catre Fundatia Soros si APTI o dezbatere menita sa armonizeze pe cat posibil acest subiect. Comunicatele oficiale sunt aici si aici. Noi am avut doar rolul de instigatori subliniind cu alte ocazii importanta acestui subiect.
Audienta a fost mult peste asteptari, participanti multi si relevanti.
Ovidiu Voicu a asigurat moderarea, Bogdan Manolea a pus pasiune nereusind sa se hotareasca ce-si doreste mai mult iar in final militand pentru o solutie principiala si total nepractica pentru acest moment. Radu Puchiu si-a folosit diplomatia pacifica ce-i este trade mark iar la primire a fost Dl Andrei Creci , Vicepresedinte al Autoritatii Naţionale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal.
Desi de principiu as alege o reala protectie a datelor personale in detrimentul datelor deschise nu pot totusi sa nu constat doua lucruri: ca in viata reala protectia datelor personale este in mare suferinta si ca mai bine recurgi la lege decat la tocmeala. Ori legea spune in Art.5-f ca pot fi publicate date care sunt deja publice. Acesta pozitie incisiva adoptata de mine a pus pe ganduri destule persoane, incepand de la doamna de langa mine ce reprezinta Registrul Comertului si publica date personale (in perceptia ANSPDCP) contra cost pana la reprezentantii ANSPDCP care sustin, cu logica dar fara acoperire legala, ca o informatie de pe un afisaj al unei primarii de sat este mai putin publica decat o inregistrare open data de pe portalul guvernamental.
Marele castig al intalnirii a fost aparenta fisura in pozitia traditionala a ANSPDCP de respingere maximala a oricarei idei de publicare de date transformandu-se spre o oarecare deschidere in sensul ca admite posibilitatea anonimizarii datelor si va fi dispusa sa ofere analize preliminare de legalitate in cazul publicarii unor date de mare impact.
Concluzia preponderenta din discutiile informale post eveniment a fost ca abia ce am dechis subiectul fiind necesare mai multe intalniri similare. Participantii , atat ministere sau agentiile guvernamentale cat si ong-istii, au fost real interesati discutiile fiind mai degraba hands-on decat teoretice, o emulatie necesara pentru a obtine rezultate practice.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu