marți, 10 mai 2022

Draft lege anti Kaspersky

If it walks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, it’s a duck ! Sau, altfel spus, dacă fișierul este pe site-ul MCID, arată a proiect de lege, atunci asta este, chiar dacă nu este linkuit de nicio pagină din site.

Ce-i drept, analiza textului îmi sugerează un autor epigon stingher și entuziast al legii 5G.

Pe scurt, sub titlul „Lege privind protecţia sistemelor informatice ale autorităţilor şi instituţiilor publice în contextul invaziei declanşate de Federaţia Rusă împotriva Ucrainei” avem un text de doar 4 articole care dorește să impună „interzicerea achiziţionării şi utilizării de către autorităţile şi instituţiile publice, de la nivel central şi local, a produselor şi serviciilor” (din categoria produse de securitate) „provenind din Federaţia Rusă sau aflată sub controlul direct sau indirect al unei persoane fizice sau juridice din Federaţia Rusă.”

MCID va produce o „listă nominală privind produsele, serviciile şi entităţile producătoare şi furnizoare interzise.”

Până aici aș cârcoti apropo de orientarea și pe produse care impune notificarea CE și minim 6 luni de evaluare prealabilă.

Însă Art.2 este delicios în integralitatea sa:

„Interdicţia prevăzută la art. 1 produce efecte pe întreaga durată a invaziei declanşată de Federaţia Rusă împotriva Ucrainei, până la data semnării unui tratat de pace sau a unui acord permanent de armistiţiu care să consfinţească integritatea teritorială a Ucrainei, reparaţii pentru prejudiciile suferite de ţara invadată, precum şi cooperarea Federaţiei Ruse cu organismele naţionale şi internaţionale competente pentru pedepsirea persoanelor care se fac vinovate de crime de război sau crime împotriva umanităţii.”

Presupun că cei de la MAE vor fi fost extaziați de cât de sus este ridicată ștacheta politicii internaționale Românești.

Apoi vine un articol tip ghiveci cu rețetă după ureche:

„în aplicarea prevederilor art. 1, alin. (2), Ministerul Cercetării, Inovării şi Digitalizării, cu sprijinul Autorităţii pentru Digitalizarea României, a Directoratului Naţional de Securitate Cibernetică, a Serviciul Român de Informaţii şi a Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, identifică produsele şi serviciile prevăzute la art. 1, alin. (1) şi sprijină autorităţile şi instituţiile publice centrale şi locale în vederea deconectării şi dezinstalării acestora din reţelele şi sistemele informatice.”

Presimt că SRI, DNSC și mai ales STS o să fie foarte supărați trezindu-se târâți în această poveste, inclusiv ca poteră care dezinstalează produsele Kaspersky din instituțiile publice.

Spun Kaspersky pentru că autorul ne arată mândru în expunerea de motive că s-a documentat intens pe internet și-și croșetează textul în jurul acestui brand. Păcat că nu realizează că nu poate opri contracte de subscripție în curs și achiziționa alte produse, adică dublă achiziție pentru același scop, dar să spună senin că nu există un impact bugetar al acestui proiect.

Și, dacă tot cârcotim, normele de tehnică legislativă cer ca durata de aplicare a unei legi să fie clar determinată (oare cine decide că generoasele condiții s-au îndeplinit?) și, nu în ultimul rând, orice lege este cu caracter general (este despre pandemii, nu despre COVID-19), că astăzi sunt rușii, mâne chinezii – legea ar trebui să fie aceeași și aplicată prin decizii executive de recunoaștere a depășirii unui anume nivel de pericol.


Link document: https://www.research.gov.ro/.../lege-privind-protectia...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu