sâmbătă, 16 noiembrie 2013

Social media

Săptămâna trecută am experimentat ieșirea in agora, dialogul cu un grup de oameni cu care am presupus ca am un interes comun. Am susținut un dialog online pe acest grup. Scopul meu a fost de a culege idei constructive și de a găsi oameni dispuși să se implice contribuind tehnic la proiectul open data, intrucât acesta funcționează pe o platformă open source.

Nu a fost un succes, dintr-o audiență de peste 250 de oameni până în 15 au avut ceva de spus. Din păcate cele mai multe dintre cele spuse nu erau cu nimic constructive, serveau doar la gâdilarea vanității postatorului care probabil gândea ca agresivitatea sa folosește și la alt ceva decât iluzoria lui poziționare  deasupra celui admonestat.

Intrucât eram oarecum intr-o poziție oficială nu am putut răspunde pe măsură viciilor de dialog, ba chiar și unele idei erau poate prea directe. Mai jos este un text cu adresabilitate pe mai multe subiecte atinse, text pe care eram aproape să-l postez pe acel grup.

 

1. Cadrul general.

Exista întotdeauna pericolul contraproductiv numit whishfull thinking. In cazul de fata se mai adaugă confuzia intre "drept" in sensul de lucru benefic pentru mine si "drept" in sensul de obligație legala a unui terț in favoarea mea. Cred ca ar fi corect sa-l las pe Bogdan Manolea sa va expună care sunt obligațiile in vigoare. Menționez ca directiva ieșita in august se va aplica începând cu 2015 dar sunt convins ca nici aceasta nu va va satisface.

Exista o voința politica asumata la nivel guvernamental, se numește Open Government Partnership [ OGP ], mai multe detalii aici. Este vorba de o aderare voluntara la un grup de guverne care declara ca vor adopta anumite masuri. Intrarea in acest club a fost făcută de guvernul Boc care apoi a pus accentual pe SNA si alte mecanisme non IT. Guvernul actual preia cele făcute si pune accentul si pe aspecte mai practice precum open data. Termenul asumat inițial pentru lansarea portalului a fost sfârșitul 2014 noi încercam sa o facem mai devreme. Deci exista o continuitate si o garanție ca acest proiect nu va fi abandonat.

Ca sa parafrazez o expresie americana "scrieți-i europarlamentarului dvs" . Este un subiect sensibil peste tot in Europa care nu poate fi abordat dpdv legislativ altfel decât unitar. Exista unii europarlamentari romani care cunosc bine aceste frământări, este rolul vostru de a ridica importanta acestui subiect.

2. Cadrul particular

Da, suntem un grup de oameni care chiar cred in beneficiile sociale (nu politice) ale acestui fenomen. In administrație cel mai ușor este sa nu faci nimic iar noi nu suntem obligați in adevăratul sens al cuvântului sa facem acest proiect, cel puțin nu acum. Îl facem cu niște costuri personale, inclusiv cu faptul ca nu poți sa te duci prea des sa te plângi up to the top (oricâtă deschidere exista) când ceva nu merge, riști sa pari incompetent sau proiectul sa para irealizabil. Așa ca facem push, push, push, total neobișnuit pentru administrație si dăunător pentru relația noastră cu colegii. Perioada cat eu voi fi implicat in acest proiect nu poate fi mai lunga de termenul pe care eu mi-l autoimpun pentru anumite milestones. Nu mi se pare corect sa urlu ca telegondola din Petroșani nu are clienți dar pentru proiectul meu sa spun "este o problema de principiu, nu are metrici". Poate ca nu am fost destul de clar in separarea metricilor personale de cele oficiale, îmi pare rău, oficial trebuie sa existe un portal si un număr redus de dataseturi bine stabilite. Bogdan Manolea chiar a publicat pe blogul lui o astfel de monitorizare, mai exista un scoreboard pe siteul comisiei.

3. Calitatea datelor

Nu știu care dintre membri listei au implementat aplicații pentru mediul guvernamental, inclusiv cu ceva cerințe de interoperabilitate. Nimic nu este cum se crede din afara ... mă limitez la a spune doar atât. Calitatea dataseturilor reflecta destul de fidel 20 de ani de guvernare. Open data inseamna sa publici datele pe care le ai.

4. Despre succes.

Datele deschise sunt libere sa circule. Nu putem număra download-uri pentru ca mâine cineva o sa urce datele pe un site privat (google fusion spre exemplu) mai bine realizat si tot traficul se va duce către acela. Si oricum descărcarea unui data set este un mijloc, nu un scop. Scopul este sa aducă un beneficiu social adică sa susțină mediul economic si sa facă viața mai buna pentru cetățeni. Este important sa vedem ca aceste rezultate exista. Exista o relevanta pentru soarta proiectului, dar nu cea pe care ați acuzat-o. Credeți sau nu, in administrație exista destui oameni care pot contribui decisiv la acest proiect si care nu pot fi determinați sa o facă real decât convingând-ui de utilitatea lui. Momentan au mers pe mana noastră. Mă refer la oameni de la baza, care au văzut guvernele cum vin si pleacă si s-au ars de prea multe ori cu declarații sforăitoare care au dus nicăieri.

5. Despre business case-ul întreprinzătorului privat

Sa luam un exemplu clar, site-ul de achiziții guvernamentale SEAP. Istoric vorbind acesta a variat in a expune sau nu webservice-uri pentru interogări asupra datelor. Parsarea site-ului era dificila, atât pentru operatorul site-ului - CNMSI , cat si pentru grupul de firme care ofereau servicii comerciale de vizualizare si agregare a acestor date. Publicarea datelor in open data nu poate decât sa ușureze si sa democratizeze aceasta nevoie a pieței / societății. Un prim obiectiv este sa nu mai fie nevoie sa se "fure" date cu riscurile de integritate inerente. de pe cat mai multe portaluri unde astăzi datele sunt vizibile one by one.

Exista enorm de multe date istorice ce ar putea îmbunătății semnificativ activitatea companiilor sau a ziariștilor ... acestea nu ridica probleme de update, de api, de nimic înafara de dificultatea strângerii lor. Consider ca datele istorice sunt eșantion reprezentativ si se poate lega corect gradul lor de utilizare de viitorul grad de utilizare a datelor via api. Nu cred ca api-urile sunt cu adevărat un obstacol nici tehnologic nici de cost.

Constat ca povestea drobului de sare este actuala … ce o sa se întâmple daca portalul open data nu va funcționa minim 10 ani ?!? … Va pot spune ca nu va funcționa 10 ani, peste un deceniu va exista probabil un sistem in cloud bazat pe interoperabilitate care nu va avea nici o legătura cu ckan-ul de acum. Diferența intre open si private data va fi doar din drepturi folosindu-se aceeași platforma.

6. Despre date personale

Legislația actuala in privința datelor personale are interpretări într-o continua schimbare la nivel EU, situații contradictorii cărora trebuie sa li se găsească un compromis. Noi nu vom aborda acest subiect înafara ghidării oferite de către autoritatea de protecție a datelor personale, nu ne dorim un conflict juridic cu aceasta. De principiu orice dubiu, cat de mic, se tranșează in favoarea protecției datelor personale.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu