vineri, 15 mai 2009

Ce se contesta astazi ...



Dupa cum am promis iata mai detaliat la ce se refera Clear Channel si ceilalti cand acuza si cer anulari de contracte sau hotarari de consiliu. Pe scurt si cronologic este vorba de afacerile Betacons, Top Media si prelungirea contractului EPA referitor la statiile RATB.


Ca un preambul trebuie sa spun ca in anii 90 autoritatile locale taiau si spanzurau in outdoor (nu ca acum ar fi mult mai democratice) existand perceptia ca pot sa faca absolut orice. Si au facut, nimeni nu a fost atins cu nimic pana acum.

Pe vremea cand Seful Publicitatii la PMB era actualul consilier local general Horatiu Tica s-a nasit afacerea Betacons. Atunci a fost publicat in cateva ziare necitite un anunt din care reiesea ca PMB organizeaza licitatie pentru construirea de afisaje. La prima vedere se intelegea ca se doreste reinoirea afisajelor / avizierelor pe care se lipesc afisele cu anunturi de spectacole, scoli de soferi, etc. Acest anunt putea eventual atrage atentia firmelor de constructii metalice total improbabil firmelor de publicitate. Si uite asa, in total anonimat, PMB a dat foarte multe locatii pe 3$ / luna. Puteau sa le dea pe gratis, tot aia era ! Dupa ce si-au revenit din soc firmele de outdoor s-au reunit si au incercat sa conteste si sa blocheze afacerea. S-a format APER, a fost ales presedinte Dl. Draghici si a inceput o campanie prin presa sau la institutii, inclusiv Consiliul Concurentei. In contraatac a inceput o campanie mass-media dusa in general de canale aflate sub controlul D-lui Sorin Rosca Stanescu, in special ziarul Ziua contra Euromedia si a d-lui Draghici personal. Dintre institutii, pana astazi, singura actiune a avut-o fostul Primar Sector 1 , Dl Padure. Ulterior s-a incercat o sensibilizare a principalilor clienti pe ideea: afisaje ilegale - pot fi demolate oricand dar efectul a fost de maxim 6 luni. In final APER s-a epuizat din motive de orgolii si interese. Dupa un deceniu si saci de bani produsi in mod natural Betacons a fost vanduta grupului EPA pe o suma considerabila intrucat EPA avea posibilitati mai bune de operare a retelei. Exista o ironie in asta !

Bumbaciti de autoritatile locale dupa contestarea Betacons firmele de outdoor au asistat neputincioase cum se creea afacerea Top Media. De data aceasta perceptia generala a fost ca este o lucrare la scara mare, cu sfori politice si toate cele. Pe scurt aceasta firma aparuta din neant a facut o asociere cu Teatrul National Bucuresti prin care firma venea cu investitia iar teatrul cu locatiile. In fapt TNB s-a adresat CGMB si a primit gratuit 200 de locatii premium. Desigur ca TNB nu a avut niciodata buget sa faca 200 de poliplane dar daca ai palaria pe ochi votezi orice spre propasirea culturala a neamului.


 
Pana la urma TNB si-a pus niste afise banale pe piciorul panoului pe care putea sa le puna foarte bine pe avizierele primariei. Cand a venit in Romania Affichage a cumparat pe langa alte firme si compania Top Media impreuna cu proprietarul acestei Dl. Palaz ce este si astazi la conducerea Affichage Romania.


Ultima contestatie se refera la contractul EPA - PMB referitor la statii, in opinia mea, o situatie net diferita fata de cele de mai sus. Istoria este cam asa: Dintre firmele de outdoor prima care a reusit sa atraga capital semnificativ a fost Euromedia ce a cedat 40% din actiuni fondului international de investitii Advent. Acesta a adus capital de investit cateva milioane de USD si astfel s-a putut intra intr-o discutie cu PMB. Contractul cu statiile necesita peste 1 milion USD de investit iar la acel moment nici o alta firma nu putea visa la asa ceva. A existat o licitatie perfect legala castigata prin ofertarea unei sume lunare semnificative pentru acea perioada. Au fost importate din Franta si montate undeva peste 200 de statii. Pentru a se monta o statie erau cateva conditionari obiective cum ar fi latimea trotuarului si bransamentul electric precum si un pachet de autorizatii de emis de PMB. In campania de presa a fost acuzata lipsa montarii tuturor statiilor RATB precum si minutele referitoare la conditiile locale aferente fiecarui amplasament. Cred ca este absurd sa pretinzi ca aceste minute sa fie semnate de Primarul General. Cu toate ca nu am citit respectivul contract stiu ca acele prevederi aplicabile la expirarea lui contineau clauze favorabile prelungirii cu acelasi partener de genul clauzei de preemtiune. Aceasta prelungire este contestata astazi.

Lasand la o parte argumentatia juridica si trecand la cea morala ridicata astazi, nu pot sa nu remarc ca "faptasii" si-au incasat de mult banii si nu ar fi afectati cu nimic de o eventuala revizuire... Sau asta este cheia situatiei - ne-am luat banii, mai incercam odata ?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu